Хранене

Show_diatrofi-mythoi-k-alitheies-%ce%92
Хранене

Митове и истини за храненето през лятото – част втора

Съчетават ли се солта и лятото?
Солта си е сол… и през зимата, и през лятото. Редовното ѝ консумиране в големи количества с течение на времето води до увеличаване на кръвното налягане, заради натрия, и при младите, и при възрастните, особено ако тялото „носи“ и някой и друг излишен килограм. Също така е доказано, че чувствителността към натрия се засилва с напредването на възрастта, в резултат на което по-възрастните хора са по-податливи на такива състояния.
Следователно ограничаването на солта не зависи от сезона, разяснява специалистът. Приемът на сол при здрав организъм не е противопоказен, но следва да бъде с мярка, за да остане организмът здрав. Т.е. с превантивна цел.
В противовес на това някои изтъкват наличието на ниско кръвно, особено при младите жени. Симптомите са чувство на замаяност и лек световъртеж, особено след внезапно движение (ортостатична хипотония). В действителност, според д-р Магрипли, „лечението“ следва да бъде консумацията на течности, за да не се намали обема на кръвта в кръвоносните съдове.

Динята „само вода“ ли е?
Един друг мит, който е широко разпространен в последните години, касае дините. Това е същото, като едновремешната „мантра“, че „рибата е плод“. Добре е да се придържаме към съответната категория, към която принадлежи дадена храна, казва на шега специалистът. В този смисъл, динята не е вода. Тя е плод, с високо съдържание на вода. Здравословна и фантастична храна през лятото, лека и осигуряваща хидратация на организма. Действително, съдържанието на вода в динята е много голямо (около 90%), но освен вода в динята се съдържат захари, от който голям процент са прости захари. Освен това съдържа и много други хранителни вещества, като витамини А, C и B6, а се счита и за добър източник на ликопен. От всичко казано дотук става ясно, че не можем да категоризираме динята като „вода“.
Порция плод, въз основа на съдържанието на захари, се равнява на 280 гр. диня (2 чаени чаши, ако я разрежете на кубчета) и осигурява на организма 40 калории, отбелязва д-р Магрипли.

Надебелява ли се от повечето летни плодове?
Често чуваме, че от повечето летни плодове се дебелее, поради факта, че са по-сладки в сравнение с плодовете през останалите сезони. При всички случаи, обаче, уловката при летните плодове е в количеството.
През зимата е лесно да хапнем една ябълка или един портокал, дори да надвишим малко препоръчителния дневен прием. Може ли, обаче, да избера една диня или едно грозде?
Ако се спра на 280 гр. диня или една малка ябълка, калориите и захарите, които ще приема са еднакви, казва специалистът. Важното е да се ограничим в приемливи количества и да избягваме прекомерната консумация. Порция грозде се равнява на една чепка, а при смокините – на 2 броя.

В крайна сметка ледено студената вода утолява ли жаждата или не?
Температурата няма значение, само видът на напитката, разяснява д-р Магрипли. Например, много по-лесно е да се консумират големи количества ледено студена вода, отколкото топла или на стайна температура. Макар че при вода на стайна температура чувството на жажда намалява по-бързо, изследванията показват, че когато пием ледено студената вода, пием повече. В крайна сметка, при нормални условия, отговорът на въпроса „какво да изберем“ е абсолютно субективен, казва специалистът.
Д-р Магрипли препоръчва на всички, които искат да утолят жаждата си през горещите дни да пият вода. Може и с някакъв вкус или газирана. При всички положения ще има мигновен ефект и ще утоли вашата жажда и най-вече нуждите на организма.

Сладоледът ли е идеалният десерт през лятото?
Сладоледът е освежаващ и е добър избор за десерт, особено през лятото – разбира се, отново с мярка!
Много често бихме предпочели една скрежина вместо сладолед. Това, обаче, е „грешно“, отбелязва д-р Магрипли, тъй като скрежината може да има по-малко калории, но същевременно представлява храна с „празни калории“. Този термин се използва, за да обозначи храните, които дават на тялото енергия, под формата само на калории, без никакви други хранителни вещества.
„Десертът, който бих препоръчала, са смутитата от пресни плодове, кисело/прясно мляко (или бадемово мляко)“, заключава специалистът.

 

Емануела Магрипли
Специалист-диетолог
Д-р Емануела Магрипли притежава диплома от университета Макгил, Канада и от Лондонския университет по специалностите Клинична диетология и Епидемиология, съответно. Също така, притежава докторска диплома от Аграрния университет в Атина, член на изследователския екип към Катедрата по хранене на човека и преподавател в курсове от бакалавърските и магистърските програми на университета. Същевременно, работи като почетен научен сътрудник в Центъра за медицинска статистика към Оксфордския университет.
http://www.eatsmart.gr
e-mail: emagriplis@eatsmart.gr