Хранене

Show_vitamins
Хранене

Есенните хрнителни съюзници

„Класическите“ съюзници...
Според експертката, зеленият чай представлява един добър източник на антиоксиданти. Същото важи и за кафето (без да се прекалява с консумацията), червеното вино, но и много плодови сокове, като този от нар.
Още, ядки като орехи, фъстъци, лешници, бадеми, са богати на хранителни вещества като витамини, протеини и микроелементи (например магнезий).
Особено орехите и кестените съдържат само полезни съставки, минимално количество мазнини и са пълни с омега-3. Влияят добре на червата, кожата и мозъка, а също така съдържат ензими Q10.
Що се отнася до зърнените култури, продуктите с основа овес са по-богати на антиоксиданти, от тези, които произхождат от други житни, и затова се предпочитат.
И накрая, г-жа Кулури подчертава, че не трябва да забравяме, че едно парче черен шоколад се нарежда сред най-богатите храни откъм хранителни вещества (минерали и микроелементи, като калций, фосфор, магнезий, жеязо, но и витамини, антиоксиданти и др.).

...и „неочакваните“ съюзници...
Може и да става въпрос за „храни“, които не ни идват лесно наум, коментира г-жа Кулури, но билките и подправките като карамфила, канелата и джинджифила, сушените листа от риган, както и куркумата, всички те са добри източници на антиоксиданти, които значително подсилват организма ни. По-конкретно, традиционната китайска медицина използва канелата за лечение на настинка, кашлица, морска болест, диария и т.н. Пиперът подобрява храносмилането, помага при гастроентерични смущения, убива бактериите и вирусите, като успоредно с това се бори с кашлицата и настинката.

Витамин С
Поддържането на доброто здраве на организма се засилва значително с помощта на витамин С, който действа превантивно, но и терапевтично. В случай, че организмът се разболее, витамин С намалява продължителността на болестта и силата на симптомите (напр. хрема, сълзене на очите), действайки като естествен антихистамин. Добри източници са цитрусите, които в повечето случаи са есенни (портокали, грейпфрут), кивитата и броколите.

Защита на децата от вируси
Децата трябва да имат балансиран хранителен режим през цялата година, така че да не са податливи на вируси (тъй като по принцип са по-уязвими в такива ситуации). Затова и родителите ще трябва да се погрижат децата им редовно да консумират немазно месо, риба, яйца, сушени плодове, бобени и житни култури, и зелени зеленчуци – накратко, храни, богати на различни микроелементи и витамини. Също така, храните с повишено количество на омега-3 (орехи, сьомга, пъстърва, риба тон, броколи/карфиол и т.н.), но и омега-6 мастни киселини (авокадо, яйца, птиче месо, олио, ядки и др.) допринасят за правилната функция на имунната система на детето, тъй като притежават значително противовъзпалително действие.

who is who

Александра Г. Кулури
Магистър Диетолог – Специалист по храненето
Кандидат докторант в Университета в Крит
Адрес: Комнинон 75, Солун
Тел.: 23100-29176
www.kdiet.gr
e-mail: alexkoulou@yahoo.com

 

  • Свързани въпроси