Хранене

Show_lifting_for_web
Хранене

Хранителен ... лифтинг!

Всички желем да изтрием, колкото е възможно повече, следите на времето и да върнем назад макар и с малко биологическия си часовник. За да успеем, ще трябва усилията ни да започнат от...чинията ни, тъй като начинът на хранене е най-важното нещо за вътрешното и за външното ни здраве.
Човешката кожа е постоянно изложена на фактори от природната среда, които ѝ влияят. Сред тях най-важни са ултравиолетовите лъчи и свободните радикали. Свободните радикали са частици с висока степен на действие, които се произвеждат от вдишвания кислород и атакуват клетките на организма чрез окисляване (оксидация).

Тъй нареченият «оксидативен стрес» може да засегне както отделни системи и тъкани, така и организма като цяло. Едно от следствията на този стрес е стареенето, което се появява както външно (напр. по кожата), така и вътрешно (в най-дълбоките слоеве на епидермиса и във вътрешните органи). Антиоксидантите изглежда държат „ключа” за справяне с оскидативния стрес, с други думи с механизма, върху който се крепи процесът на стареене.
Природата, за да защити растенията от утежняващите фактори на средата, като напр. пек, слънчево греене, суша и др., ги е надарила със сериозни антиоксидантни вещества, които можем и ние да приемаме чрез храната.
Следователно, за да се съхрани кожата красива, ще трябва наред с другото да се погрижим за... начина си на хранене. Правилното, балансирано хранене, богато на антиоксиданти, ще въздейства пречистващо спрямо свободните радикали, осигурявайки здравето и красотата на кожата.
Нека обаче видим подробно какъв избор на храни и съответно поведение може да ни осигури здрава и безупречна кожа.

Хранителен... лифтинг – кои са съставките:
Средиземноморски начин на хранене: Не без основание са го нарекли „елексир на младостта”. Представлява хранителен режим, богат на плодове, зеленчуци, варива, ядки, пълнозърнести тестени изделия, белтъчини, добри мазнини и антиоксиданти. Този начин на хранене има възможност да укрепи механизмите на възстановяване срещу свободните радикали и успоредно да се справи с възпалителните процеси при кожата.
Вода: важно оръжие, предпазващо здравето и забавящо стареенето – не само на кожата, но и на целия организъм. Освен водата, за хидратацията на организма спомагат почти всички храни, съдържащи вода, но най-много пресните плодове, варените или сурови зеленчуци, натуралните сокове, прясното и киселото мляко, кефирът и супите.
Плодове и зеленчуци: Известни са с високото си съдържание на витамини, много от които имат и противоокислително действие, като напр. витамин С, витамин А и бета-каротин, както и флавоноидите, които също действат срещу окислението. Витамин С е незаменим за добрия състав и строеж на колагена, отговарящ за сцеплението, еластичността и стегнатостта на кожата. Витамин С спомага и за по-доброто и по-бързо зарастване на раните по кожата и за изправяне на вредите от продължителното излагане на слънчевите лъчи. Най-сериозните източници на витамин С са портокалите, мандарините, лимоните, ягодите, чушките, броколите и спанакът. Витамин А от друга страна увеличава еластичността на кожата, а намалява сухотата и дразнимостта ѝ. Възбужда фибробластите, които отговарят за произвеждането на колаген, и помага за запазване стегнатостта на кожата. Освен това, защитава кожата от външните въздействия на природната среда. Витамин А ще намерите в морковите, спанака, доматите, картофите, броколите и пъпешите.
Шоколад: и той съдържа флавоноиди. Колкото повече е съдържанието на какао в един шоколад, толкова повече антиоксиданти съдържа.
Зехтин и ядки: Благодарение на витамин Ε и на полифенолите, които съдържат, зехтинът и ядките усилват антиоксидантните защити на организма. Витамин Е представлява силен противоокислителен мастноразтворим витамин, който предпазва клетъчните мембрани, а следователно и епидермиса от окисляване. Предпазва от светлината и предотвратява стареенето на кожата. Същевременно е чудесно омекотяващо и успокояващо вещество, което възпрепятства загубата на вода чрез епидермиса, борейки се срещу сухотата.
Морски дарове, пиле, ориз и ядки: Съдържат цинк и селен, които благоприятстват производството на колаген и еластин, а същевременно ограничават разрушителното въздействие на ултравиолетовото лъчение.
Чай: изпълнява ключова роля сред храните против стареене. Съдържа кафеин, полифеноли и танини, т.е. вещества, укрепващи защитните механизми на кожата.
Шафран: много ценна подправка със силни противоокислителни свойства, която придава особен пикантен вкус и характерно оцветяване в червено на ястия и топли напитки.
• Проучванията в сектора на поддържането на красива кожа се простират и върху други растения, като розмарин, домат, соя и екстракт от грозде. Въпросните растения се изследват детайлно заради антиоксидантните им, а следователно и заради противосъстарителните им свойства.
Хранителни добавки: Прогресът на науката за храненето и красотата е довел до разработване на хранителни добавки, които се явяват ценни съюзници за поддържане на красотата ни, подкрепяйки я отвътре. Характерни примери представляват колагенът и хиалуроновата киселина.

Враговете на красотата ни
• Когато се излагаме на мръсен въздух и на ултравиолетови лъчи, увеличаваме риска от образуване на повече свободни радикали.
• Както активното, така и пасивното пушене повишават темпото на образуване на свободни радикали в човешкия организъм.
• Съвременният начин на живот се характеризира с голям срес, заседналост и недостатъчен сън – все състояния, за които е доказано, че понижават противоокислителната способност на организма.
• Бързото хранене, крайностите в количествения и качествен подбор на храни, понижената консумация на пресни плодове и зеленчуци и прекаляването с приема на вещества от всякакъв вид изглежда влияят съществено върху механизмите на стареене.