Фитнес

Show_idaniko_varos
Фитнес

Какво означава идеално тегло?

В последните години, много числа „обсебват” ежедневието ни, и едно от тях е това, което показва кантарът. Специалистите все пак твърдят, че това число не казва пълната истина! Какво имаме предвид, когато казваме „идеално” тегло? Как и доколко достоверно може да бъде определено? Дали в крайна сметка, това, което смятаме за идеално, не е субективно? Отговорите ни дава клиничният диетолог-специалист по здравословно хранене, г-н Костантинос Зирос.
„Понеже идеалното тегло” е уникално и различно за всеки човек, има методи за изчисление, които ни помагат да го определим. Става дума за таблици, които представят стойностите на телесно тегло, които се свързват с по-нисък показател на смъртност, сред здрави хора. Желано-идеално тегло, според тази логика, се смятат онези стойности на теглото, които са обвързани с по-високи проценти дълголетие, отбелязва г-н Зирос.

Индекс на телесната маса
Един от методите за изчисление, които споменахме, е Индексът на телесната маса (ИТМ), който се изчислява, ако разделим теглото на един човек в килограми на ръста му в метри, повдигнато на квадрат (kg/m2). Тоест, за един човек с ръст 1,75 м и тегло 85 кг, имаме 1,75 х 1,75 = 3,0625. Следователно, Индексът на телесната му маса е 85 / 3,0625 = 27,75. Познат и като индекс на Quetelet, ИТМ представлява добър метод за измерване на теглото. Границите на ИТМ са определени от работната група по затлъстяването на Световната здравна организация (IOFT), както следва:

Описание на състоянието

ИТМ

Недостатъчно тегло

<18,5

Нормално тегло

18,5-24,9

Наднормено тегло

25-29,9

Затлъстване тип Ι

30-34,9

Затлъстяване тип ΙΙ

35-39,9

Болестно затлъстяване

≥40

ИТМ има някои вътрешни слабости. Най-основната е, че не може да постави разграничение между телесна мазнина и немастна телесна маса. „Понеже наднорменото тегло и затлъстяването са излишната мазнина в човешкото тяло, е за предпочитане да се измерва мазнината на тялото, а не теглото му. За проверка на разпределението на мазнината в тялото, както и за изчисление на цялата мазнина на тялото, е необходимо измерване на дебелината на две или повече кожни гънки. Дебелината на кожната гънка на трицепса се смята за най-представителната стойност”, подчертава г-н Зирос.
„Препоръчителната стойност на мазнината за един мъж варира между 13-15%, а за една жена между 22-25%. Даже, изчислявайки процентът мазнина, който някой има в тялото си, можем индиректно да определим и скоростта на метаболизма му. Един килограм мазнина „гори” до 18 пъти по-малко калории в сравнение с един килограм не-мазна маса”, добавя специалистът.
При все това, не трябва да забравяме, че идеалното тегло за всеки човек е уникално и различно. „Освен методите за изчисление, които могат да го определят, то се дефинира и от самия човек и от това къде иска да стигне. Някой би могъл да каже, че напълно идеално е теглото, с което се чувства добре с тялото си и което съответства на границите, които поставя ИТМ”, подчертава г-н Зирос.
Тоест важното е човек да намери теглото, което пасва на самия него и това тегло да се старае да постигне. Стига, разбира се, числото-цел да се движи в нормални граници (според методите, които споменахме по-рано).

Идеално тегло не значи непременно здраве
Какво имаме предвид с това? Че хора, които могат, на база на горната таблица, да имат „нормално тегло”, не, са непременно по-здрави от някого, който е в категорията на наднорменото тегло.
Някой може да е на границата на наднорменото тегло, понеже теглото му се състои предимно от мускули, които имат по-голямо тегло от мазнината, а някой друг да има нормално тегло и коремче. Кой е по-застрашен? По всяка вероятност, вторият. Изследвания са показали, че мазнината, която се събира в корема и главно вътрешно, в черния дроб и в панкреаса, е опасна за организма и се свързва с метаболитни заболявания.
Без всякакво съмнение, излишното телесно тегло се свързва със сърдечно-съдови заболявания, инсулинорезистентност, захарен диабет от ΙΙ тип, хиперлипидемия, хипертония. Все пак, същата опасност грози и хора с нормално тегло, с натрупана мазнина в областта на корема. Обратно, хора, при които мазнината се разпределя еднообразно в тялото (обикновено в прасците и в краката – фигура тип „круша”) изглежда са по-здрави като метаболизъм. И така, явно затлъстяването не е еднообразно състояние: не засяга всеки човек по един и същи начин и всеки човек със затлъстяване не е застрашен в еднаква степен да развие болест.„Наследствеността, възрастта, полът, общото здравословно състояние, телесното тегло и особено структурата му, разпределението на мазнината в тялото, както и факторите, които съставят начина на живот на човека, както нивото на физическа активност, хранителното му поведение и психологическите фактори представляват най-добрият показател за здраве, независимо от идеалното тегло”, добавя г-н Зирос.

Има ли начин да придобия идеално тегло?
Отговорът е положителен. Основното, за да отслабнете, е да приемате всеки ден по-малко енергия, отколкото горите. Това се нарича „отрицателен енергиен баланс”. Както уточнява г-н Зирос, за постигането на целта на идеалното тегло, не е достатъчна диетата, в смисъл на драстично ограничение на приеманите калории, а една цялостна промяна в живота на човека, която трябва да включва:
• физическа активност
• водене на хранителен дневник (за по-добър самоконтрол)
• Индивидуализирана хранителна програма, от диетолог-специалист по хранене, приспособена към начина на живот, към медицинската история и към теглото-цел на човека
• Поведенческа терапия (контрол на дразненията, преструктуриране на знанията, разрешаване на проблеми, предпазване от крайности, подкрепа-награда)

Гимнастика: Отслабване и здраве
Обикновената диета, както споменахме по-горе, не е достатъчна, за да предизвика значима загуба на тегло. „Ключ” към осигуряване на отрицателен енергиен баланс е физическата активност. С една умерено-интензивна гимнастика се увеличава ритъмът на метаболизма и основният метаболизъм, увеличава се термогенезата, която се предизвиква от храненето и се подобрява структурата на тялото.  Все пак, предимствата на гимнастиката не се ограничават до горенето на калории.
„Хората, които спортуват или имат малка физическа активност в ежедневието си, са, разбира се, по-облагодетелствани от физически пасивните хора, тъй като проявяват по-мако симптоми на хронични заболявания (исхемична болест, захарен диабет,хиперлипидемия, хипертония, затлъстяване, остеопороза), чувстват се по-добре и имат по-добро състояние на хранителния статус. С упражнения поне 30 минути на ден три пъти седмично на такова ниво, че да повишава ритъма на сърдечната дейност до 70-85% от максималната стойност (HRmax), може да се постигне добро нормално състояние, с всички ползи, които изброихме”, подчертава г-н Зирос.

А ако искам да кача килограми?
От друга страна, ако искате да качите тегло, решения от типа „консумирам 3000 калории повече на ден”, не само, че не са препоръчителни, но са и опасни за здравето, особено ако говорим за калории, които произхождат от храни, богати на захари и мазнини. Хората, които се опитват да повишат теглото си, трябва да се погрижат да увеличат енергийния си прием с около 500 калории на ден, консумирайки качествени храни, да увеличат протеините, които приемат чрез храната и да включат спорта в живота си, за да не се преобразуват в мазнина извънредните калории, които приемат. И в тези случаи помощта на диетолог-специалист по здравословно хранене, която да напътства правилно човека, се смята за важна.

 

Константинос Зирос
M.Med.Sci Клиничен
Диетолог – Специалист по здравословно хранене
Научен сътрудник
На Медицински Център Психико
Сътрудник в Полимед-Кифися
e-mail: k.ziros@gmail.com