Хранене

Show_kardia_for_web
Хранене

Навици в защита на сърцето!

Бихме казали, че сърцето ни е най-верен приятел! Работи безспирно за нас, дори когато ние го товарим напразно със стрес, гняв и живот с лошо качество, що се отнася до навици и режим на хранене! То обаче продължава неудържимо и ни... поддържа живи! И така, ако не искаме да ни... предаде, ще трябва да се грижим за него ежедневно! Кардиологът д-р Мануела Ханке обяснява кои са факторите, които товарят сърцето и ни предлага начини да го предпазим.
Въпреки че при най-често срещаното заболяване на сърцето, исхемичната болест (стенокардия, инфаркт), наследствеността, полът и възрастта играят важна роля, много изследвания са показали, че правилното хранене, подходящите хранителни добавки и редовните упражнения могат да променят значително ситуацията.  Да видим как!

Храни, които обичат сърцето
Лошото  хранене, силният стрес, пушенето и заседналият начин на живот представляват основни причини за появата на исхемичната болест. И така „в началото беше” подобряването на храненето. Хранене, богато на плодове и зеленчуци, варива, риби и пълнозърнести храни, е тайната на здравото сърце. По-детайлно, г-жа Ханке предлага да включим в храната си:
Пресни плодове и зеленчуци: Те са богати на витамини и минерали, като калий, магнезий, калций и антиоксиданти, които подпомагат като цяло здравето на сърцето.
Храни, богати на омега-3-мастни киселини: сардела, ядки, сьомга, риба тон, ленено семе, зелен чай. Омега-3-мастните киселини намаляват опасността от поява на аритмии, предпазват от тромбози и намаляват нивата на триглицеридите.
Пресни билки: Имат вкус и аромат и заместват солта и мазнината в готвенето. По-конкретно, мащерката и риганът са богати на антиоксиданти.
Червено вино с основното ястие. Ресвератролът и танините, които се съдържат в червеното вино предпазват ендотела и повишават „добрия” холестерол (HDL). Също така, ограничава синтеза на ендотелин – който допринася за образуването на атеросклеротични плаки в съдовете.
„Екстра върджин” зехтин: Богат е на полифеноли, токофероли и мононенаситени мастни киселини, които предпазват кръвоносните съдове и намаляват „лошия” холестерол (LDL).
Портокали: Богати са на пектин, антиоксиданти и калий, които понижават холестерола, регулират кръвното налягане и подобряват функционирането на ендотела.
Варива: Богати са на разтворими растителни фибри, които допринасят за понижаването на холестерола.
Артишок: Богат е на витамини А и C, калций, фосфор, калий, има диуретично действие (детоксикация и намаляване на артериалното налягане), понижава холестерола и противодейства на артеросклерозата.
Зеленолистни зеленчуци: Съдържат растителни фибри, витамин Е и фолиева киселина, която помага в намаляването на нивата на хомоцистеина.
Сусамов тахан: Богат е на аминокиселини, полиненаситени и лигнани, с антиоксидантни свойства. Така, понижава LDL-холестерола, спира абсорбцията на холестерола от червата и предпазва кръвоносните съдове.
Чесън: намалява LDL-холестерола и понижава артериалното налягане.

Упражнения за сърце
Не трябва да забравяме, че сърцето е мускул. Следователно, колкото по-трениран е, толкова по-ефективно работи. Нетренираното сърце е по-малко способно да се справи с една уморителна дейност, за разлика от тренираното сърце, което с всеки удар изпраща повече кръв до тъканите на тялото. Според специалистката, най-добрата тренировка за сърцето е аеробиката, тъй като увеличава продължителността и качеството на живота и намалява смъртността с до 43%. По-конкретно:
Вървенето: поне 3 пъти седмично за 20-45 минути, по-леко или по-бързо, е най-лесната и най-ефективната тренировка за хора с диагностицирана сърдечно-съдова болест.
• Плуване: Алтернативен начин за упражнение, който дава почивка на сърцето. Поради т.нар. плаваемост, се избягват наранявания на мускулите и ставите. Избягвайте обаче да плувате сами и плуването след ядене.
Тичане и велосипед: Упражнения, подходящи за хора, които не са проявили сърдечно-съдови проблеми, идеални за профилактика!

Добавки за... сърце
„Хранителните добавки играят важна роля за доброто здраве на сърцето и допринасят за профилактиката на сърдечно-съдовите заболявания. Ако все пак болестта вече се е проявила, терапията трябва да се извършва изключително само от лекар-специалист. Не очаквайте един пациент със сърдечна недостатъчност да се излекува с хранителни добавки!”, подчертава г-жа Ханке. Какво наистина помага обаче?
Омега-3, масло от моруна, Е-EPA, крилово масло: В големи дози намаляват задоволително триглицеридите, повишават HDL и понижават холестерола.
Мая от червен ориз: регулира нивата на холестерола и на триглицеридите.
Q10: тонизира сърцето и подобрява производството на енергия на клетъчно ниво.
L-карнитин: оптимизира производството на клетъчна енергия
Фитостероли: Предпазват кръвоносните съдове.
Фолиева киселина: намалява хомоцистеина.
Лецитин: Възпрепятства абсорбцията на холестерол от червата.
Магнезий: Намалява вероятността от поява на аритмии.
Суперхрани: Нарът и боровинката имат антиоксидантно действие.

Източник: 1. Kujala UM1, Kaprio J, Sarna S, Koskenvuo M., Relationship of leisure-time physical activity and mortality: the Finnish twin cohort, JAMA. 1998 Feb 11;279(6):440-4.

Как да предпазите сърцето си
• Спрете пушенето
• Спазвайте балансирано хранене
• Стигнете нормалното си тегло
• Практикувайте 3-4 пъти на седмица бързо вървене за половин час
• Намалете консумацията на кафеин, сол и алкохол
• Справете се със стреса, дори с помощта на специалист

 

МАНУЕЛА ХАНКЕ
Специалист-кардиолог, лекар-специалист по здравословно хранене
e-mail: drhanke@otenet.gr