Хранене

Show_express-diet_for_web
Хранене

Експресна диета? Не, благодаря!

Лятото вече е тук, тече обратното броене за оставащите дни до ваканцията и въпросът, който тревожи и жените, и мъжете е следният: „Как да се отърва бързо от излишните килограми, за да се покажа на плажа?” Времето ни притиска, в резултат на което избираме решения за момента, като например експресна диета. Някои от тези диети са многообещаващи. Опитват се да ни убедят, че можем да изгубим до 7 килограма за една седмица, скривайки факта, че толкова бърза загуба на тегло може да се окаже пагубна за тялото! Затова преди да решите да спазвате такава диета е добре да се поинтересувате и да се информирате по-обстойно...
Въпросът за храненето винаги ни е занимавал и продължава да ни занимава, особено женската част от населението, още повече сега, по времето на летните отпуски. Как ще изглеждаме на плажа по бански? Как да свалим бързо излишните килограми? Как да се справим с целулита? Цялото това объркване започва от интернет, където ни заливат обяви, обещаващи ефективни диети. До каква степен обаче тези обещания са реални? Специалистът диетолог M.Sc. Ирини Ликуреси ни изяснява катастрофалните последствия на всички тези лишаващи диети.

Какво представляват експресните диети и какво ни обещават?
„Става въпрос за диети, които обещават бърза загуба на тегло за кратко време, напр. диети с много малко калории, диети с храни, богати на протеини, супената диета, диета за детоксикация и др.”, обяснява г-жа Ликуреси. „Въпросните диети в действителност са лишаващи и предизвикват временна загуба на тегло. Непрекъснато четем за тях под различно име в списанията, като повечето от тях забраняват приема на определени храни и групи храни”, допълва специалистката. „Много често разделят храните на полезни и вредни. Нека да разберем веднъж завинаги, че няма полезни и вредни храни, а добри и лоши навици. Освен това лишаващите диети не взимат под внимание индивидуалните нужди на всеки човек. И понеже са крайни и строги, могат да доведат дори до появата на хранителни разстройства”, допълва специалистката.
За съжаление обаче, когато чуем, че някоя известна личност е свалила килограми за минимално време, благодарение на експресна диета, неизбежно се изкушаваме и ние да последваме тази диета. Защо се случва това? „Защото ни липсва търпение!”, подчертава г-жа Ликуреси и обяснява: „Първите дни можем да видим резултатите, които обещават въпросните диети, но този ефект се получава от загубата на течности и мускулна маса, а не на мастна тъкан! Загубата на течности веднага се възстановява и съответно връщаме предишните си килограми, а ако сме загубили и мускулна маса, това вече се отразява и на здравето! В крайна сметка бързото отслабване е една заблуда, която ни дава временно удовлетворение, а накрая се оказва, че не само сме си върнали загубените килограми, а даже сме качили и допълнителни."

Опасностите дебнат....
Според диетоложката една диета, свръхбогата на протеини, представлява риск за появата на заболявания като нефропатия (заболяване на бъбреците), сърдечно-съдови заболявания и разстройства, като висок холестерол, пикочна киселина, чернодробна дисфункция, стомашно-чревно разстройство и др.
Хора, които са спазвали такъв вид диети, често се оплакват от засилена склонност към агресия и депресивни състояния, както и от чувство на слабост, световъртеж и умора. „Експресните диети причиняват намаляване на метаболизма, поради загубата на мускулна маса. Когато спазваме такава диета продължително време, може да се стигне до липса на микроелементи в тялото. Освен това строгото ограничаване създава по-голямо желание за нарушаване на диетата.
Важно е да подчертаем факта, че тъй като в повечето случаи лишаващите диети не покриват нуждите от необходимите хранителни вещества, е строго забранено прилагането им от деца, юноши и хора със сериозни здравословни проблеми. Не трябва да забравяме, че правилната загуба на тегло трябва да става под наблюдението и напътствията на диетолог, който ще вземе под внимание анамнезата на всеки пациент и на тази основа ще създаде индивидуален хранителен режим.
Също така при тези диети няма никакво информиране за храненето, създаване на хранителни навици и задържането на теглото става много трудно, в резултат на което си връщаме килограмите, много често в двоен размер!”, подчертава г-жа Ликуреси.

Най-често срещаните грешки
За създаването на една програма за регулиране на теглото се изискват оценка на хранителните навици, на равнището на физическата култура и на телесния състав на индивида. За съжаление, повечето пъти, правим грешката да пропускаме хранения, смятайки че така намаляваме приема на калории. Метаболизмът обаче работи ефикасно, само когато се храним често и по малко, а не само веднъж и в големи количества! Втора често срещана грешка е избягването на храни, с които смятаме, че качваме килограми, докато в действителност важното е не какво, а колко ядем. Следователно е грешно да мислим, че само от шоколада се пълнее. Дори плодовете и зеленчуците, ако се прекали с тях, могат да доведат до увеличаване на теглото. Невероятно, но факт! На последно място, не обръщаме никакво внимание на физическата си активност, а изследвания[1] показват, че с една обикновена половинчасова разходка всеки ден, например, можем да постигнем така желаната загуба на тегло.

На какво трябва да обърнем внимание

1. Не спазвайте без да ви е определен от специалист хранителен режим, при който се приемат твърде малко калории, защото това може да предизвика сериозни заболявания в дългосрочен план.

2. Не се стремете да постигнете нереална загуба на тегло. Бъдете реалисти. Не съществуват магически решения!

3. Не пропускайте хранения, даже закуската.

4. Не са панирайте, ако кантарът „се застопори”. Абсолютно нормално е известно време да не изгубите толкова килограми, колкото ви се иска. Има периоди, като например преди месечния цикъл при жените, когато се наблюдава задържане на течности, в резултат на което е логично да не губите тегло. Може също така да сте приели голямо количество течности и оттам да изглеждате по-тежки, отколкото сте в действителност.

5. Не стойте вкъщи, избягвайки да ядете навън с приятели. Просто когато сте навън, изберете ястие от месо или риба, винаги с гарнитура зелена салата.

6. Не се наказвайте, ако ви се случи да „кръшнете” от желания режим на хранене. Правилното хранене не е нещо, което трябва да се налага насила, а трябва да бъде начин на живот. Радвайте му се!

7. Не пренебрегвайте упражненията. Енергийният баланс, т.е. това да изразходваме повече енергия, отколкото приемаме, е ключът за успешната загуба на тегло.

 

Ирини Ликуреси, MSc
Специалист диетолог

Спортен диетолог,

специалист по

хранителните разстройства

Научен сътрудник към клиниката по юношеско здраве при детската болница „П. и А. Кириаку”

тел. 6944652083

Източник: 1. Dietary Guidelines for Americans 2005, стр. 16