Хранене

Show_diatrofi-kalokairiou_for_web
Хранене

Хранителният режим през лятото

През летния период, поради по-честото излагане на слънце и повишаването на температурата, хранителните ни нужди се променят: трябва да приемаме повече течности и вещества, които ще се погрижат за кожата ни ....отвътре. Същевременно, тъй като по време на летния отпуск се храним предимно навън, сме склонни да прекаляваме с количеството на приеманата храна. Диетологът Катерина Дзиодзи ни дава ценни съвети, за да се радваме на едно здравословно, що се отнася до храненето, лято.

Заедно със слънцезащитните продукти, начинът ни на хранене изглежда играе важна роля за защитата на кожата от слънцето. Учените смятат, че някои храни ни предпазват от слънцето или даже могат да улеснят здравословното почерняване.

Сериозно доказателство за мъдростта на природата е фактът, че „летните плодове и зеленчуци съдържат антиоксидантни вещества, които защитават кожата от вредните последици на ултравиолетовите лъчи”, обяснява г-жа Дзиодзи. Как обаче се случва това? „Главна роля в предпазването от слънцето играят каротеноидите (като напр. лутеин, бета-каротин, ликопен), които подсилват издръжливостта на кожата срещу ултравиолетовото лъчение, като подобен ефект имат и антиоксидантните витамини А, Е и С, които се намират в изобилие в повечето плодове и зеленчуци. Така, консумирайки храни, съдържащи витамините Е и С, и използвайки слънцезащитни продукти със същите витамини, се предпазваме по-добре от слънчевите лъчи”, обяснява специалистката.

Важен елемент за една устойчива на слънчевото влияние кожа е и цинкът. „Цинкът подпомага еластичността на кожата и ускорява заздравителните процеси при изгаряне. Той се среща във фасула, яйцата, орехите и рибите”, отбелязва специалистката. Следователно подбирайки правилните храни и правилните средства за защита от слънцето, можем да избегнем вредните последици от слънцето, изгарянията и падането на кожата, и да запазим кожата си еластична и хидратирана.

Моркови за хубав и здравословен тен!
Още от детските си години сме слушали, че, ако ядем моркови ще имаме хубав тен. В този съвет има голяма доза истина. „Меланинът е много важен оцветител за здравето на кожата, тъй като предпазва от вредното влияние на слънчевото лъчение. Синтезирането му се увеличава при излагане на слънце, но храненето подсилва неговия ефект. Каротеноидите (като напр. лутеин, бета-каротин, ликопен), витамините Б комплекс, селенът и медта улесняват придобиването на тен, тъй като подпомагат синтезирането на меланин”, обяснява г-жа Дзиодзи.
Къде можем да намерим всички тези вещества? Ликопентът – в доматите, дините, червените чушки и като цяло във всички плодове и зеленчуци с ярък червен цвят. Бета-каротинът – в плодовете и зеленчуците с ярък оранжев цвят, като моркови, пъпеш, кайсии или манго и в тъмнозелените зеленчуци, като броколи, спанак и аспержи. Ядките (бадеми, фъстъци) също увеличават синтезирането на меланина в тялото.

Важността на добрата хидратация
Нуждата от вода през летните месеци е особено голяма, поради засиленото обезводняване. При умерени температури и умерена физическа активност жените трябва да приемат по 9 чаши вода, а мъжете по 13 (всяка чаша се равнява на 250 ml). През летните горещини или при голямо физическо натоварване количеството на приеманата вода трябва да се увеличи.
„Естествено, когато говорим за хидратиране, не става въпрос само за вода”, уточнява г-жа Дзиодзи, като отбелязва, че можем да пием също натурални сокове, който съдържат и други важни витамини, или зелен чай, който пък е богат на полифеноли и има антиоксидантен ефект.
На дилемата „хладна или ледена” вода, г-жа Дзиодзи отговаря хладна, защото ледената не може да утоли чувството на жажда. „Ледените напитки не се усвояват така бързо от храносмилателния тракт, като в резултат на това не се постига в максимална степен хидратиращ ефект за организма, т.е. не утоляваме жаждата си. Даже е възможно да се получи точно обратен ефект. Затова, когато приемаме твърде студени течности не само не утоляваме жаждата си, но и искаме да пием повече и повече”, обяснява г-жа Дзиодзи.

През горещите летни дни...
Както може да се очаква, при големи горещини, хидратацията е нещо, на което трябва да обърнем особено внимание. Ще трябва също така да внимаваме с какво, по колко и колко често се храним. Не е случаен фактът, че дискомфортът и чувството на умора през горещите летни дни стават по-тежки след обилно хранене.
„Идеален избор на храна през горещините са плодовете и зеленчуците. Те са богати на течности (вода), нужните витамини за тонизиране и хидратиране на организма през лятото (напр. А, С, каротини и др.) и необходимите за водния баланс електролити (напр. калий, натрий, магнезий и др.). Последните трябва да се попълват редовно, когато е много горещо. Динята и краставицата набавят на тялото същото така вода и микроелементи. Благодарение на въглеводородите, които съдържат, тонизират и ни „събуждат” от летаргията и неразположението при големите горещини”, отбелязва г-жа Дзиодзи.

Ваканция без излишни килограми
Много често, връщайки се от почивка, си донасяме освен хубавите спомени, снимките и сувенирите и някой и друг излишен килограм. Причините са много: храненето навън, алкохолът, това, че като си почиваме „си гледаме кефа” и не му мислим много много. За да се върнете в града без този неприятен.... сувенир, следвайте съветите на г-жа Дзиодзи:

• Не пропускайте трите основни хранения – закуска, обяд и вечеря, колкото и да ви е горещо, защото като пропуснете някое от тях, съществува опасност да сте много гладни вечерта и да прекалите. Добър вариант е да хапнете нещо леко на обяд и да изместите основното си хранене за вечерта!

• Яжте плодове и пресни зеленчуци между храненията.

• Не забравяйте да пиете много вода през целия ден.

• Внимавайте с безалкохолните! Може и да са освежаващи, но съдържат захар и са много калорични!

• Кажете не на многото сладолед… Изкушава, но пък и от него се пълнее...

• Не пренебрегвайте физическата активност. Плувайте, играйте на плажа или излезте вечерта и се насладете на една разходка за двайсетина минути!

 

КАТЕРИНА ДЗИОДЗИ
Специалист диетолог
Родена е и живее в Солун. Завършва специалност „Хранене” във Висшето техническо училище - Солун. Стажува в известен център по отслабване в Солун, където остава да работи в продължение на 5 години, стигайки до завеждаща отдел „Грижа за тялото”. В продължение на 2 години е сътрудник към община Солун, като осъществява наблюдение, определяне на индекс на мазнините и съставяне на диети за нормални и патологични състояния на жители от района. От 2010 г. има собствен кабинет в центъра на Солун. Участва в множество конференции и семинари на тема хранене. Специализира в областта на хранителните разстройства (Master Practioner Programme in Eating Disordes and Obesity) с диплома от Центъра за обучение и лечение на хранителни разстройства.
Автор е на статии в различни безплатни издания и интернет пространството, като същевременно участва в телевизионни предавания на тема хранене. Води програми за осведомяване и лекции на тема хранене в различни училища в община Солун, в City College, ИАНОС и др.
От 2011 г. преподава в специалност „Хранене” в техническия колеж „ДЕЛТА” в Солун. Член е на Института за хранителни изследвания, Общогръцкия съюз на специалистите диетолози, Гръцкия съюз за подпомагане на болни от остеопороза и на групата за научни изследвания „ХРАНЕНЕ”.

Адрес: ул. „Митрополеос” 115, Солун
Тел./Факс: 2310266575
e-mail: tziotzi@healthy-habits.gr
www.healthy-habits.gr
FB: Healthy Habits by Katerina Tziotzi