Хранене

Show_%ce%94%cf%85%cf%83%ce%ba%ce%bf%ce%b9%ce%bb%ce%b9%cf%8c%cf%84%ce%b7%cf%84%ce%b1
Хранене

Констипация (запек) : Растителни фибри или пробиотици?

от Нектария Каракоста

Констипацията, бидейки често явление, оказва голямо влияние върху живота на много хора. В повечето случаи не правим нищо, за да се справим с нея, а в действителност можем да направим много неща. Специалистът диетолог Деспина Марселу ни показва начина за справяне с нея и решава дилемата – растителни фибри или пробиотици?

Почти всеки от нас е имал период, в който е страдал от запек. Съвременният начин на живот, неправилното хранене, стресът и липсата на физически дейности превръщат запека в често срещан и дразнещ проблем. По-предразположени към него са жените (67%) и възрастните хора (47%). Констипацията може да се появи също при употреба на антибиотици, смяна на хранителен режим, пренасяне, отбягване ползването на чужди тоалетни и т.н. Пътуванията и промените в хранителните навици през летните месеци могат да нарушат баланса на естествената чревна флора и да доведат до забавяне на физиологичните процеси по отделяне на остатъците от преработената храна.

 

Не е въпрос на честота…

Констипацията представлява проблем при изхождане на изпражненията. Определянето й, обаче, не е лесна работа, като се има предвид, че категорията „нормално” ходене по голяма нужда варира твърде много за различните хора. За един са нормални 3 пъти на седмица, за друг – 3 пъти на ден. Освен броя изхождания, важно значение има и това дали изпражненията са твърди, което прави изхождането по-трудно и болезнено. Ако сме изправени пред такъв проблем и ако ходенето до тоалетната се ограничава до под 3 пъти седмично, тогава по всяка вероятност говорим за констипация. В много случаи констипацията е съпровождана от болки в корема, подуване и чувство на тежест.

Грешно е да смятаме, че ежедневното ходене до тоалетна е абсолютно задължително за физиологичното функциониране на организма. Това схващане може да доведе до безпричинен системен прием на лаксативи. Тъкмо обратното – голямо внимание трябва да се обърне на промените в честотата на изхождане – напр. човек от ежедневно ходене до тоалетната да започне да се изхожда веднъж на 3 дни. По същата логика трябва да се следят и промените в твърдостта на изпражненията. Такива промени задължително трябва да се споделят с личния лекар, с цел да се направят изследвания на червата, за да не се окаже, че сме изправени пред доста по-сериозен от запека проблем.

Отрицателни влияния

Според последни изследвания констипацията има множество отрицателни влияния върху нашия живот, като повечето страдащи от нея (над 70%) имат симптоми като болки в корема, подуване, липса на апетит, лошо настроение, нервност и др. В допълнение, при хората със запек е много вероятно да се проявят и други соматични симптоми, които да доведат до погрешна представа за външността им. У много пациенти се наблюдава дори реактивна депресия. Въпреки това хората рядко обръщат внимание на запека като проблем, така че да потърсят лекарска помощ. Въз основа на тези данни е логично, че превенцията на констипацията, чрез осигуряване на нормалното функциониране на червата, е от основно значение.  Според специалистите, главните „инструменти” както за превенция, така и за лечение на проблема са балансираното хранене, с акцент върху средиземноморската диета, която е богата на фибри, ежедневният прием на голямо количество течности, особено през летните месеци, редовните физически упражнения и намаляването на стреса.

Растителните фибри

Растителните фибри са оръжие номер едно при лечението на констипацията, тъй като благоприятстват подвижността на червата. Както ни разяснява специалистът диетолог MSc Деспина Марселу „растителните фибри са част от структурата на листата, клоните и корените на растенията. За разлика от скорбялата и захарта, растителните фибри преминават необработени през стомашно-чревния тракт. Съществуват 2 типа растителни фибри, които изпълняват различни функции и имат различни качества. Неразградимите фибри се намират в обвивката на пшеницата, в ядките и в много зеленчуци. Структурата им е твърда и те не се разграждат във вода, така че преминават непреработени през стомаха и червата, увеличавайки обема на изпражненията. Разградимите фибри пък се съдържат в овеса, варивата, ечемика и някои плодове. Те се разграждат във вода и в преминавайки през червата се превръщат в подобна на желе субстанция. Това затруднява и забавя усвояването на захарта в кръвта. Освен това при честа консумация разградимите фибри намаляват нивото на лошия холестерол LDL, докато благоприятстват отделянето на холецистокинин, който понижава апетита и подпомага запазването на нормалното ниво на захарта в кръвта.”

Единственото ограничение при приема на фибри касае хората, които приемат като добавка желязо, тъй като консумацията на фибри може да намали неговото усвояване.

Пробиотиците

Пробиотиците (съдържащи се в млякото, айряна, кефира и т.н.) от друга страна, са полезни микроорганизми, които подсилват чревната флора. „Клинични изследвания показват, че консумацията на храни с пробиотици в голяма степен възстановява нормалната функция на храносмилателната система, решавайки проблеми като подуване и други коремни разстройства, които са свързани със синдрома на раздразненото дебело черво.” – отбелязва специалистът.

На въпроса какво да избере човек, диетологът препоръчва комбинация от двете, в зависимост от ситуацията и предпочитанията на всеки. Когато сме на път, например, когато появата на запек е много вероятна (както и обратно – появата на диария), пробиотиците са едно добро средство за превенция и лечение на проблема. В ежедневието, обаче, ако човек иска да се справи ефективно със запека, най-добрият избор е комбинацията на пробиотици и растителни фибри, под напътствията на специалист.

Лаксативи

Попитахме диетолога защо лаксативите не са решение на проблема. „Лаксативите не са лечение, а временно решение. Някои проучвания показват, че слабителните могат да предизвикат увреждане на чревните нервни плексуси, но това не е напълно доказано. Други пък често срещани странични ефекти на лаксативите (които обаче се появяват при пациенти, приемащи ги с години), са атония на червата, хипокалиемия, силните болки в областта на корема, морска болест, мускулна слабост и пигментация на чревната лигавица, за която има данни, че може да доведе до рак на дебелото черво.” – обяснява специалистът диетолог г-жа Марселу и допълва, че „що се касае до лаксативите, все още няма достатъчно данни за тяхната ефективност”.

 

Кой кой е

Деспина Марселу е родена в Атина през 1979 г. Следва в департамента по хранене и диетология на университета London Metropolitan (Англия), с клинично прочуване на тема: «Термогенеза, наднормено тегло и метаболитни пътища на микроелементите: Връзка с наднорменото тегло». През 2004 г. изследването е публикувано в списанието на Британския съюз на диетолозите като едно от най-добрите клинични изследвания на млади специалисти във Великобритания.  След това Марселу завършва магистратура Master of Science по клинично хранене и имунология в университета Surrey (Англия), като специализира в диетологична подкрепа и намеса при пациенти със заболявания на имунната система (като диабет, рак, хранителни алергии). Също така завършва с успех програма за следдипломна квалификация на тема: «Атеротромботичното заболяване», която е организирана от Гръцката асоциация по липидология, атеросклероза и съдови заболявания. В рамките на работата й като клиничен диетолог в университетските болници на Нюкасъл ъпон Тайн и Норт Тийс (Newcastle upon Tyne и North Tees) в Англия изпълнява длъжностите директор на Центъра по диабет и ендокринология, ръководител на отдела по мозъчни инсулти и рехабилитация, и на отдела по алергии и имунология. Работи като научен сътрудник в Аграрния университет – Атина, като води упражнения по клинично хранене на студентите от бакалавърския и магистърския курс. Същевременно, в периода 2007-2009 г., отговаря за хранителната програма в дома грижа за детето „Хадзикириакио”. Има собствен диетологичен кабинет в Пирея и се грижи за храненето на пациенти със заболявания на имунната система. Също така дава и индивидуални консултации за хора, желаещи да свалят килограми.

 

ул.”Ироон Политехниу” 67, Пирея,

тел. 2104536144, www.getactive.gr