Хранене

Show_%ce%9f%ce%b9_%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%86%ce%ad%cf%82_%cf%84%ce%b7%cf%82_%ce%bc%ce%b1%ce%ba%cf%81%ce%bf%ce%b6%cf%89%ce%af%ce%b1%cf%82
Хранене

Храните на дълголетието

от Нектария Каракоста

От няколко години гръцките учени анализират начина на живот и хранителния режим на столетниците на о. Икария, опитвайки се да разгадаят формулата на дълголетието. Продължителността на живота или това, което наричаме „средна продължителност на живота”, е нашироко обсъждан въпрос, който е…почти неизчерпаем. Хората искат да живеят дълго и добре, заради което са готови на жертви. Нека си припомним „Портрета на Дориян Грей”. Дориян, очарован от красивия си портрет, който му направил художникът Базил Холуърд, продава душата си срещу вечна младост и непреходна красота. Съвременните хора търсят по-реалистични решения. Чудите се дали съществуват храни, които могат да ни помогнат да удължим живота си? Специалистите твърдят, че пътят до един здравословен и дълъг живот минава през чинията ни!

Диетологът г-жа Мария Кокину, директор на Отдела по хранене към Медицинския Общобалкански Център, ни разяснява тайните на дълголетието…

В наше време, когато здравето ни е застрашено постоянно от прекомерното замърсяване на околната среда, некачествените храни и ежедневния стрес, унищожителното действие на свободните радикали върху клетките на нашето тяло представлява неоспорим факт.

В случай, че балансът между свободните радикали и антиоксидантите в качеството им на защитни механизми срещу вредното действие на свободните радикали, се наруши, тогава се появява т.нар. „оксидален срес”, който не е никак полезен за организма.

Следователно антиоксидантите са „ключа” към справянето с оксидалния стрес. Какво обаче са антиоксидантите?

Като антиоксидант може да се определи всяко органично вещество, което може да забави или да възпре действието на свободните радикали.

Антиоксидантните вещества се произвеждат от самия организъм или се приемат чрез храната. При нормални условия организмът се предпазва сам от прекомерното производство на свободни радикали, заради собствената си мрежа от антиоксидантни ензими.

Тя обаче не винаги е достатъчна и се препоръчва прием на антиоксиданти било то чрез ежедневното хранене, било то посредством специални хранителни добавки.

 

НАМАЛЯВАНЕТО НА КАЛОРИИТЕ УДЪЛЖАВА ЛИ ЖИВОТА?

Много научни изследвания показват, че един от начините за постигане на дълголетие е редуцирането на общия калориен прием. „Наскоро проучванията доказаха, че намаляването на приема на калории води до понижаване на кръвното налягане, подобряване нивата на серумните липиди и на кръвоносната функция. Подобни фактори имат отношение към понижения индекс за стареене на населението и повишаване продължителността на живота. Ограниченият прием на енергия води до понижаване на развитието и до намаляване на телесната температура, което пък вероятно причинява намаляване на метаболитните темпове.

Тук обаче е добре да се отбележи, че намаляването на общия калориен прием не е чудодейна рецепта, защото всичко трябва да се съобразява с възрастта, заниманията, ежедневието и на всяка цена с евентуалната чувствителност или някаква патология на всеки организъм, както винаги под наблюдението на специалист” – казва г-жа Кокину.

ХРАНИТЕ КАТО ЩИТ

Нека разгледаме някои от храните, които могат да функционират като щит срещу оксидантния стрес. „Няма вълшебни храни. Всяка храна има своята хранителна стойност и допринася самостоятелно или в комбинация с други храни за постигането на добро здраве и дълголетие. Някои основни съставки, които са благоприятни за организма на човека и помагат на дълголетието, са зехтинът (богат източник на ненаситени мастни киселини и мастноразтворими витамини – помага за добрата функция на централната нервна система и ограничава сърдечносъдовите проблеми), варивата, плодовете, зеленчуците, едрозърнестите култури, рибите, както суровите и безсолни ядки. Ако тяхната консумация се съчетае с ограничен прием на месо и умерено приемане на млечни продукти, вероятно се доближаваме до състоянието на мечтаното дълголетие.

Консумацията на ликопен (домати), ω-3 и ω-6 мастни киселини (сардели, сьомга, орехи, тахън, ленено семе) и антиоксиданти има фотопротективно действие или увеличава издържливостта на кожата спрямо ултравиолетовата радиация. Цветът на кожата се подобрява и тя си възвръща изгубения блясък и еластичност. Основен фактор за запазване здравето на кожата обаче е водата. За свежа и младежка кожа е нужно да се пият 6-8 чаши вода на ден. Освен необходимата влага, доставяна на кожата, помага на организма да отделя токсини, които имат отношение към стареенето й” – обяснява г-жа Мария Кокину.

Храните, богати на антиоксиданти, помагат на дълголетието, тъй като неутрализират произвежданите от организма свободни радикали, причиняващи стареенето. Според г-жа Кокину „Добри оръжия срещу оксидантния стрес са:

1)     Витамин Е, който се среща в храни като растителните масла, ядките (богати на витамин Е са бадемите и орехите), семките (напр. лененото семе) и бобовите култури.

2)     Витамин С, който се открива предимно в плодовете и зеленчуците като киви, ягоди, броколи, портокали, череши, мандарини, домати и пр.

3)     Каротеноиди, срещащи се в храни като моркови, спанак, домати, чушки и сладки картофи.

4)     Полифеноли, които се делят на 4 категории: а) флавоноиди (кафе, чай, какао, червено зеле и зехтин); б) фенолни киселини (ябълки, череши, киви, ягоди, кромид лук, червено вино, ориз, овес и житни растения); в) антоцианини(нар, грозде, червен лук и сини боровинки) и г) стилбени (боровинки, ципа на гроздови зърна и вино).

5)     Селен, който се съдържа особено във фъстъците, месото, пилешкото месо и морските дарове.

 

who is who

Мария Кокину е родена в гр. Солун. Завършва факултета по хранене на Солунския полувисш институт. Специализирала е магистърски курс по хранителни разстройства (Master Practioner Programme in Eating Disordes and Obesity) в Центъра за обучение и справяне с хранителни разстройства (ЦОСХР).

От 2007 г. работи като диетолог и директор на Отдел „Хранене” към Медицинския Общобалкански Център като същевременно има собствен кабинет по диетология в Солун.

През 2011 г. е била диетолог на мъжкия хандбален отбор на „ΠΑΟΚ”. През същия сезон е била сътрудник на Футболната академия на „ΠΑΟΚ”.

Работила е в отделението по хранене на Областната болница „Г. Гениматас” в рамките на практиката си, заради което е оценена с „отличен”.

През 2003-2005 г. е работила в частния сектор в известен диетологичен център. През периода 2005-2007 г. е била сътрудник на Община Солун, предлагайки консултации по диетология на гражданите.

Член е на Института по диетологични и хранителни проучвания (ИДХП), на Общогръцкия съюз на диетолозите (ОСД), на Гръцкото медицинско дружество по затлъстяване (ГМДЗ), на Дружеството по диабет на Северна Гърция (ДДСГ), на изследователската група „МЕДИДИАТРОФИ” и на групата „Хранене”.

Участвала е в множество конгреси и семинари, посветени на здравословното хранене. Взела е участие с лекции и съобщения на национални медицински форуми по проблемите на храненето.

Освен това е участвала като съавтор в книгата „Пречистване на кръвта” на М. Пападимитриу и колеги, в главата за диетата на пациенти, подложени на хронична хемодиализа.

Пише статии за вестници, списания и в интернет, участвала е в много радиопредавания.