Хранене

Show_shutterstock_90442348
Хранене

Хранителни добавки: В търсене на тонус и защита

от Нектария Каракоста

Завръщането в… ралито от задължения, стресът в ежедневието, меланхолията от завръщането, постепенното понижаване на температурите, първите настинки, но и общата слабост са причини, които отвеждат краката ни до аптеката в търсене на някаква хранителна добавка, която ще ни помогне „да се справим”.

Пред стелажа има огромен избор, а препаратите включват всичко! Какво обаче трябва да имаме предвид, когато избираме и използваме една хранителна добавка?

► Проверете съставките
На пазара се продават стотици препарати. Многобройни са също и хранителните вещества, които се откриват с хранителните добавки за засилване на имунната система. Най-популярните от тях са:

› Витамин C
неутрализира свободните радикали, които унищожават клетките с отношение към имунната система.
Витамин C (аскорбинова киселина) съществува в много храни, но недостатъкът му е, че се унищожава лесно и малка част от него остава в храната, докато тя се консумира. Отговор на този проблем се съдържа в препарата Ester-C 500/1000 mg на „Solgar” – една революционна форма на некисел витамин C (аскорбинов естер, а не киселина), който включва комплекс от цитрат биофлавоноиди, ацерола, плодове от дива роза, рутин и естествени метаболите на витамин С. Ester-C се абсорбира 4 пъти по-добре, действа 2 пъти по-бързо и остава в организма 2 пъти повече, отколкото обикновения витамин C. Освен това навлиза по-ефективно в белите кръвни телца, подсилвайки имунната система.

›  Витамин D

е известен с решаващата си роля за здравето на костите. Вече витамин D привлича вниманието на учените, заради общата полза, която притежава за целия човешки организъм.
Адекватното съдържание на витамин D в организма осигурява абсорбцията на калций и фосфор, доброто настроение и жизнеността, както защита от предизвикателствата на зимата, защото подсилва имунната ни система срещу ежедневните опасности. Установено е, че Т-клетките (наричани и клетките-убийци) се активират веднага при инфекции, когато има достатъчно количество витамин D в кръвта.
Витамин D се образува в кожата под въздействието на слънчевата светлина. Намалените слънчеви часове през зимата водят до ограничаване синтеза на витамина от организма. Идеалната хранителна добавка за този витамин е D3, която е по-усвоима от организма.

›  витамин Ε
Недостатъкът на витамин Ε причинява ограничаване на имунната защита в човешкия организъм. Витамин Ε има мощно антиоксидантно действие и може да е полезен за запазване на доброто здраве на сърдечносъдовата система, за предпазване от токсичните фактори на околната среда, за засилване еластичността на епидермиса.

› Ω-3 мастни киселини
изследванията показват, че омега-3 мазните киселини подсилват здравето на сърдечносъдовата и нервната система, укрепват когнитивните функции и ставите. Специален източник на тези мазнини е Krill Oil на „my elements”. Добива се от живия организъм, съставящ планктон Krill Euphausia Superba, който е изцяло натурален източник на ω-3 мазни киселини, необходими за балансирането функциониране на организма.

› Цинкът
Цинкът е минерал, необходим за развитието и правилната функция на имунната система. Той е изграждащ елемент на много клетки, участващи в предпазването на организма.

› Коензимът Q10
Коензимът Q10 има антиоксидантно действие и усилва производството на ΑΤP енергия в клетките.

► Изберете марка, на която имате доверие.

Избирайки една международно призната марка на сериозна фирма с дългогодишно присъствие на пазара и специализирана в хранителните добавки, купувате един продукт с отлично качество, който предлага всичко описано в етикета и е абсолютно безопасен. Прочетете написаното върху етикета. Колкото по-сериозна е информацията на него, толкова по-вероятно е да е достоверна. Не се доверявайте на продукти, които обещават „от пиле мляко”, предлагайки невероятни доводи за съществуването му!

► Капсула или ефервесцентна таблетка?

Абсорбцията на съставките в стомаха допринася за по-доброто и ефикасно усвояване от целия организъм. Въпреки това изборът може да зависи от лесното поглъщане (мнозина не могат да преглъщат капсули).  Изборът е индивидуален за всеки!
Каквото и да изберете обаче, постарайте се да спазвате дозировката, изписана на опаковката, или тази, която Ви е препоръчана от специалист, за да сте винаги в безопасност. Винаги хранителните добавки трябва да се предписват от лекар или друг специалист (диетолог, фармацевт), в случай че вече пиете някакви лекарства. Така че, за да сте в безопасност, купете си подходящата за Вас хранителна добавка от аптека и обсъдете с личния си лекар всеки възникнал въпрос.

► Практически съвети.

Подходящият момент за консумация на хранителна добавка е по време на ядене, ако не е назначено друго от производителя. Прави се с цел забавяне на абсорбцията и в полза на нейната пълнота.
Хранителните добавки с витамини, минерали и метали за деца позволяват на детския организъм да задоволи нуждите си и попълни липсите си при бедната на разнообразие храна, която поемат повечето деца! Няма рискове при положение, че сте избрали детски препарат и не надвишавате дозировката. Подбирайте само продукти на проверени компании, които се продават в аптеките. ||

► Продължителност на приема на хранителни добавки

Хранителните добавки са един въпрос, върху който специалистите спорят. За някои от тях едно балансирано и разнообразно хранене е в състояние да предостави всички хранителни вещества, от които имаме нужда. Други пък твърдят, че това е на практика непостижимо, заради което смятат, че хранителните добавки са задължителни. С втория възглед се съгласяват и учените, които се аргументират например, че почвите, представляващи основата на хранителната верига, са обеднели по отношение съдържанието на метали (1, 2). От друга страна, повечето хора имат свои предпочитания към храната, които могат да изключат достатъчния прием на някои храни като риба, млечни продукти и т.н. Честите диети за отслабване отново лишават от хранителни съставки. По същия начин се случва и при вегетарианството, но и в случаите на намалена способност за абсорбция на хранителната система при възрастните.
Затова през зимата със сигурност да полезни хранителните добавки, които могат да засилят имунитета. По време на диета за редуциране на теглото една хранителна добавка „ би допълнила” нискокалоричната схема на хранене, а в периоди на усилна работа и невъзможност човек да се храни у дома е необходим един препарат с мултивитамини.
Мултивитамините се смятат за „обезопасяваща мрежа”, тъй като попълват липсите, причинени от небалансирано хранене.

[1] Abrahams P.W. (2002), Soils: their implications to human health, Sci, Total. Environ, vol. 291, pp 1-32. [2] Hough, R. L. (2007), Soil and human health: an epidemiological review. European Journal of Soil Science, 58: 1200–1212