Красота

Show_sykianakis
Красота

Димитрис Сикиянакис: „Нека пораснем без да остаряваме”

Нектария Каракоста

Постигането на вечна младост винаги е било разбираемо въжделение за хората. Нека си припомним за безсмъртните богове на древните гърци, но и доста по-късно, в началото на 19 в., за Фауст и Гьоте или за продажбата на душата срещу вечен живот и младост, в портрета на Дориан Грей от прочутия роман на Оскар Уайлд. Може ли това чудо поне малко да стане реалност?

 

В наши дни развитието на науката и конкретно проучванията в медицината ни предлагат по-подходящо решение от… сделката на Мефистофел. Какво да направим за да спрем времето и какво има в „билета” ни към дълъг живот? На този „парещ” въпрос отговаря геронтологът д-р Ем. Сикиянакис, който подчертава, че да се живее качествено е по-важно, отколкото колко време ще съществуваме.

 

Има ли фактори от съвременния начин на живот, които ускоряват стареенето?

Стареенето е един физиологичен процес в организма ни, който несъмнено се свързва с редица фактори от начина ни на живот и влияе върху скоростта, но и върху тежестта на болестите, които се появяват в хода на годините.

Съвременният начин на живот повече от ясно ускорява процеса на стареене, тъй като повечето от нас живеят днес в една утежнена ситуация, работим с бързи темпове, стресирани сме ежедневно, не се храним правилно, не спим достатъчно и качествено, не тренираме редовно и имаме доста вредни навици като тютюнопушене, алкохол и водим заседнал живот.

Разбира се, ще трябва да отбележим, че освен гореспоменатото, съществуват и доста причини и механизми на стареенето като генната мутация, намалената клетъчна функция, оксидантното действие на свободните радикали, имунната наедостатъчност и намаляването нивото на хормоните с възрастта. За съжаление, модерният начин на живот се свързва с цитираните фактори, които ускорява или задълбочава, в резултат на което се протрахира процеса на стареенето с видими последствия върху външния вид и здравето.

 

Можем ли да компенсираме факторите на стареенето? В състояние ли сме да превентираме проблемите, които предизвиква времето, и как?

Естествено в наши дни се отдава сериозно значение на медицината, бореща се със стареенето, която непрекъснато се развива. Досега се наблюдава значителен напредък в забавянето, превенцията и терапията на различни последици от стареенето. Освен традиционните комплексни медицински изследвания днес се правят редица специализирани изследвания, които могат да оценят белезите на стареенето. „Контролът на стареенето” включва проучване на метаболитните разстройства, нивата на хормоните, пълна кръвна картина, функции на сетивните органи, баланс между активния кислород и антиоксидантните качества.

Тези изследвания позволяват навременно диагностициране и терапия с цел даване на необходимите инструкции за начина на живот и превенция на стареенето, което се свързва най-вече със заболявания. Въз основа на резултатите от изследванията лекарят геронтолог предоставя на пациента комплексна програма за борба със стареенето за да се превентира появата на симптомите на старостта с цел постигане на здраве и благосъстояние. Основните елементи на клиничната геронтология включват мерки за подобряване начина на живот на пациентите: хранителни напътствия, както инструкции за употреба на хранителни добавки, програми за упражнения и контрол на стреса.

 

Какво е оксидативен стрес? Как и защо ни състарява?

Оксидативният стрес представлява пряко следствие от прекомерното клетъчно действие, които предизвиква респективно освобождаване на големи количества свободни радикали в клетките и тъканите на тялото.

Свободните радикали са много агресивни и реагират на всяка органична молекула, причинявайки щети, които често са унищожителни за клетката. Свободните радикали с времето причиняват щети, водещи до заболявания и ускоряване естественото стареене на организма.

 

Млади завинаги? Това възможно ли е? Не е ли по-добре вместо да прибавяме години към живота си да прибавим живот към годините си?

Важно е да пораснем, а не да остареем… С прогреса в съвременната медицина, естествено, порастваме, но можем и да предпазим организма си от ускоряване на стареенето и неговите поражения колкото по отношение на външния си вид, толкова и за биологичната си възраст.

Разбира се, по-съществено е дали живеем качествено, отколкото дали ще живеем по-дълго. Затова нашата основна задача е да постигнем здраве и благоденствие през целия си живот. Качеството на живота ни зависи от това колко добре го осигуряваме, а това може да се постигне, когато следваме правилен и балансиран хранителен режим, правим си нужните медицински прегледи и се съветваме с личния си лекар с оглед гарантиране на правилни диета, лечение и начин на живот, за да се снабдява организма ни с всичко необходимо за запазване на отличното му състояние.

 

Как може да се гарантира здравословно/ качествено стареене?

Здравословното и качествено стареене се осигурява, както и общият ни здравен статус, с превенция. Чрез специализирани медицински изследвания можем да установим предразположението към различни заболявания, свързани със старостта и после да се назначи подходящото лечение, което да включва съответното хранене, прием на хранителни добавки, както и съвети за оптимизация начина на живот. Днес развитието на науката за стареенето ни предоставя възможността за си осигурим една здрава, плавна старост като се наслаждаваме на един по-качествен живот, докато порастваме.

 

Доколко храненето е от значение за осигуряване на дълголетие?

Храненето играе първостепенна роля в гарантирането на здравето ни и впоследствие за дълголетието ни. Хипократ казва: „Нека храната ти бъде лек, а лекарството да е храната ти” с убеждението, че храненето е крайъгълен камък за здравето. Наистина храната е основен фактор за доброто здраве и съществен елемент за здравословното развитие на човека.

От друга страна, тя помага за снижаване риска от много хронични заболявания като кардиологични болести, рак, инсулти и диабет. Храните, които използваме за храненето си, трябва да отговарят на следните стандарти:

 

  • Да са богати на растителни фибри. Осем порции плодове и зеленчуци дневно съдържат 27 гр. растителни фибри.
  • Да са с ниско съдържание на мазнини, натрий и калории.
  • Да са богати източници на витамини, метали и минерали (витамин C, β-каротени, калций, желязо, магнезий, фолиева киселина).
  • Да са богати източници на вещества, които подпомагат дълголетието, т.е. на антиоксиданти. Към антиоксидантите спадат витамините С, Е и бета-каротените.

 

Една диета, подсилена с антиоксиданти, предпазва организма от преждевременно остаряване и болести. Освен това антиоксидантите активират имунитета и предпазват нервната система, мозъка от оксидантни вреди, свързващи се със загубата на памет, поради напредналата възраст.

Храненето е основен фактор за здравето и дългия живот. Един балансиран хранителен режим в комбинация с редовни физически упражнения и достатъчен прием на вода са основните предпоставки за едно красиво и здраво тяло, по-добро самочувствие и най-общо за благосъстоянието…, отваряйки ни вратата към дълголетието.

 

Ако следваме здравословния моден на живот и хранене, могат ли да се предотвратят щетите, дори и да започнем да ги спазваме в напреднала възраст? Кога трябва да започнем да се грижим за здравословното си остаряване?

В идеалния случай трябва да следваме балансирана програма на хранене и живот от детска възраст, защото, когато остареем, здравословният начин на живот ще се е превърнал в навик и, разбира се, ще е създал нужните предпоставки за предпазване от сериозни болести.

Естествено, процесът на стареене се забързва от средата на третата декада на живота ни нататък. Това е моментът, в който се появяват първите бръчки по лицето ни, заради намаленото производство на колаген и еластин, което като следствие забавя възстановяването на кожата ни. Същото се случва и с най-важния елемент, който регулира влагата в тъканите, хиалуроновата киселина. Намаляването нивата на хиалуронова киселина води до постепенно изчезване на блясъка и еластичността на епидермиса. Въпреки това, има серия от методи за подобряване на този процес като например включване на някаква хранителна добавка в ежедневното ни хранене. Една ефикасна хранителна добавка трябва да съдържа комбинация между хиалуронова киселина и витамин С, която ще подсигури забавяне на стареенето отвътре и ще придаде блясък на Вашата кожа.

Лично аз препоръчвам на пациентите си „Hyaluronic Acid” на фирмата „Solgar”. Неговата уникална формула свързва 120 mg хиалуронова киселина с 750mg водоразтворим колаген тип II, 100 mg витамин C и 240 mg хиндроитин сулфат. Като резултат тази комбинация предпазва от вътрешна дехидратация, доставя вода, еластичност и мекота на кожата, действайки срещу нейното състаряване, но и на целия организъм. Така може да Ви дари с младежки имидж, да изглади леките бръчки върху кожата, но и да укрепи ставите в тялото.

 

Каква е важността на „детоксикацията”?

Натрупването на токсини „трови” нашия организъм. По-конкретно забавя значително естествените функции и е възможно да причини редица болести и смущения като главоболие, мигрена, диспепсия, запек, отоци, раздразнена кожа, слаби коси и косопад, лошо настроение, скованост в ставите, затлъстяване, целулит и др.

Един здрав организъм с по-малко токсини функционира по-безпроблемно и е по-силен при справянето с различни външни фактори, които го заплашват. Затова детоксикацията е съществена част от процеса на борба със стареенето. Резултатите от детоксикацията са видими веднага в телесното тегло, в кожата, но и в общото здраве на организма. Нужно е винаги под наблюдението на специалист да се следва програма за детокс поне веднъж годишно, включваща специално хранене за по-дълъг период, както и лечение за изчистване от токсините чрез специални медицински апарати за йонизация. Чрез специалния апарат за детоксикация се задейства лимфната система и се активира освобождаването на заредените йони.

Нашите гени могат ли да дадат информация за това кога и как ще остареем?

 

Гените са биологичната лична карта на нашето тяло. Анализът на гените в голяма степен определя здравословните разстройства, затлъстяването и темповете на стареене на кожата ни. Днес генният контрол представлява част от лечението за борба със стареенето, давайки ни възможност посредством анализа на генетичния профил да определим евентуалното предразположение към някаква болест и риска, който се крие от нея, както за установяването на индивидуализирани интервенции и предпазни мерки съобразно нуждите на всеки организъм с цел профилактика, запазване на здравето и качеството на живот.

От резултатите от генния профил не можем да разберем кога ще остареем, но със сигурност той ще ни помогне да открием склонностите на организма и кожата ни към отделни заболявания, за да намерим индивидуални подходи според нуждите на нашия организъм. После чрез анализ на гените се определя и медицинската грижа, терапията, инструкциите за хранене и промяна в начина на живот.

 

who is who

Димитриос Е. Сикиянакис е завършил с отличие Медицинския факултет в Тимишоара, Румъния, специализирал е геронтология в "Vrije Universiteit Amsterdam" и е сертифициран лекар за борба със стареенето от Американската асоциация за борба със старостта (WOSAAM). През 2011 г. е избран за генерален секретар на Гръцката Академия за борба със стареенето и е член на World Society of Colon Hydrotherapy към Американската асоциация за борба със старостта.

Работил е като лекар и административен директор на центъра по пластична хирургия „DNA ΠΡИНУ”, като външен сътрудник на Болницата „Андреас Сингрос”, участвайки в изследване относно терапията на хиперхидрозата с употреба на ботулин тиксин (публикувано на Световния дерматологичен конгрес на о. Родос). От 2002 г. досега е Medical Trainer & Project Leader на фармацевтичната компания „ALLERGAN-NEXUS (Botox & Juvederm)”.

Участвал е като лектор на Общогръцкия дерматологичен конгрес (2009 г.), на конгреса „100 години Болница „Андреас Сгурос” (2010 г.), на мероприятия на Гръцката академия за борба със стареенето (от 2005 г. насам) и на еднодневния интердисциплинарен семинар на фирма „IsoPlus” (2011 г.).