Хранене

Show_diatrofi-mythoi-k-alitheies-%ce%91
Хранене

Митове и истини за храненето през лятото – част първа

Много неща слушаме и четем за това с какво е добре да се храним през лятото и какво трябва да избягваме, за да се хидратираме, да отслабнем и да се предпазим от горещините. Понякога, обаче, срещаме взаимоизключващи се мнения, които по-скоро могат да ни объркат, отколкото да ни информират. Кое всъщност е вярно и кое не ни разяснява специалистът-диетолог д-р Емануела Магрипли.
Лятото е един от най-хубавите сезони през годината, който, обаче, крие риск от дехидратация. Най-често срещаната заблуда през този период е консумацията на множество различни течности за хидратация, но не и вода. Децата, например, избират да пият скрежина, а възрастните - алкохолни напитки, основно бира или коктейли, за да се освежат. За съжаление, и в двата случая, общият прием на чиста течност е незначителен.
По-конкретно, в скрежината водата служи за разграждане на съдържащата се в нея захар. Алкохолът, от друга страна, има диуретично действие, а освен това коктейлите съдържат и голямо количество захар. В резултат на това, количеството на чиста вода, което приемаме, е пренебрежимо малко, като същевременно – много често опасно – се увеличава енергийният прием, тъй като поради повечето калории се увеличава и телесното тегло, което от своя страна може да доведе до други здравословни проблеми.
Разбира се, възможно е да се консумират и тези течности, но не и с цел хидратация. „Когато сте жадни е изключително важно да пиете вода, подчертава специалистът, и продължава – добре е като цяло да избягваме прекалената употреба на коктейли и твърд алкохол, предвид факта, че калориите, както и диуретичният ефект, се увеличават колкото по-високо е съдържанието на алкохол. С други думи, колкото повече чист алкохол консумираме, толкова повече „пълнеем“ и ни се ходи до тоалетната, в резултат на което губим течности.“ Всеки грам алкохол дава на тялото 7 калории. Когато, освен всичко, питието съдържа и безалкохолна напитка със захар, усвояването се ускорява. Останалите изчисления можете да си направите и сами…

Лятото: храна и метаболизъм
През лятото, както и през периоди на големи горещини, тялото е подложено на силен стрес. Организмът се опитва да намали движението и загубата на енергия, за да запази стабилна температурата на тялото. Така, освен основните напътствия, които включват да търсим прохладна атмосфера и да носим леко облекло в светлата цветова гама, е много важно да внимаваме и каква храна консумираме, отбелязва д-р Магрипли.
Що се касае до въпроса дали метаболизмът функционира по-добре през лятото, поради повечето движение и по-честото хидратиране, специалистът отговаря:
„Мит! Още от часовете по физика в училище знаем, че топлина = енергия. Когато говорим за метаболизъм, говорим за производство на енергия от нашия организъм, чрез изгаряне, т.е. за производство на енергия, което означава на топлина.
Следователно, през лятото, поради високите температури, тялото се стреми да намали изгарянията, за да не произвежда допълнително топлина, т.е. в условията на големи горещини метаболизмът се забавя. Това е свързано и с казаното по-горе по отношение на храните, които е добре да избираме, а именно – по-леки и с високо съдържание на вода.“  Освен всичко друго, повишената физическа активност е важно да се ограничи, за да не се натоварват прекалено сърдечно-съдовата и дихателната системи.
През лятото, разбира се, и денят е по-дълъг. Поради това сме склонни да излизаме малко по-често и така да се увеличават крачките, които правим всеки ден. Добре е да помним, че дневната ни цел е 10 000 крачки, отбелязва д-р Магрипли. Има хора, които през лятото спортуват на плажа. Макар процентът на спортуващи на плажа да е нисък, ако сте в тази категория е важно да знаете, че изгарянето слабо се увеличава, но е също толкова важно храните, които консумирате да бъдат леки.

Идеалните храни за лятото – леки и вкусни
• Бъркани яйца с домат, малко кромид лук и сирене фета – съчетава се чудесно с тиквички и/или салата от глухарче.
• Салата табуле с риба или морски дарове печени/варени (калмари/октоподи/скариди). Основата на салатата са магданозът и доматите, като можете да добавите по желание малко булгур или киноа.
• Печено пиле с гуакамоле (авокадо-домат-зехтин-лимон) върху пълнозърнеста тортиля. Можете да го сервирате и с малко кисело мляко за повече хранителна стойност.
• Паста триколоре в гръцка салата.
• Бургер с пълнозърнеста питка, бифтек от пуешко, домат, маруля и кисели краставички.
• Салата от леща или боб „черно око“, с магданоз, морков, сушен домат и каперси или маслини.
• Патладжани с домат, кромид лук, гъби и сирене на фурна.

 

Вижте отговорите на най-често задаваните въпроси относно храненето през лятото тук:

 

Емануела Магрипли
Специалист-диетолог
Д-р Емануела Магрипли притежава диплома от университета Макгил, Канада и от Лондонския университет по специалностите Клинична диетология и Епидемиология, съответно. Също така, притежава докторска диплома от Аграрния университет в Атина, член на изследователския екип към Катедрата по хранене на човека и преподавател в курсове от бакалавърските и магистърските програми на университета. Същевременно, работи като почетен научен сътрудник в Центъра за медицинска статистика към Оксфордския университет.
http://www.eatsmart.gr
e-mail: emagriplis@eatsmart.gr