Хранене

Show_paleo_for_web
Хранене

Палеодиета или диетата на пещерния човек: Да се храним както нашите предци?

Това е може би най-популярната диета на планетата! Палеодиетата е вдъхновена от начина на живот на пещерните хора. Поддръжниците й твърдят, че въпросният начин на хранене ни дарява с красиво, слабо и здраво тяло. Въпреки това не липсват и хора, които се колебаят, може би заради името, и се страхуват да я пробват, тъй като им напомня за суровоядство, а може би и за брутални сцени!

Какво представлява палеодиетата?
Ако трябва да я опишем с прости думи, това е завръщане към природата и нейните дарове! Същността на този начин на хранене се състои в предпочитането на натуралните  храни. Началото на диетата поставя гастроентерологът Walter L. Voegtlin 1974 г. Днес се среща под множество различни форми и видове с различни наименования, като най-известната е т.нар. caveman diet (диетата на пещерния човек).
Човекът, обаче, отговорен за разпространението на палеодиетата сред широката публика е д-р Лорън Кордейн (Loren Cordain), преподавател по здраве и физически упражнения в Държавния университет на щата Колорадо, САЩ, според когото ежедневната консумация на месо е задължителна, без да се прави разлика между бяло и червено месо. Както пише той в книгата си «The Paleo Diet: Lose Weight and Get Healthy by Eating the Foods You Were Designed to Eat» (Палеодиета: Свалете килограми и бъдете здрави, като ядете храните, за които сте създадени), червеното месо осигурява на организма жизнено необходими хранителни вещества. „Погрижете се да подбирате парчета месо, което не е мазно и предпочитайте био-месото, което идва от животни, хранени на паша“, пише д-р Лорън Кордейн, като препоръчва да се консумира месо или риба при всяко хранене, както, според него, е правил и пещерният човек.

Т.е. с какво точно да се храним?
Нека видим някои примери:
• Пресни плодове, но с мярка – особено трябва да внимаваме с плодовете, които имат висок гликемичен индекс, като напр. гроздето
• Много зеленчуци
• Яйца и всякакъв вид месо: свинско, телешко, птиче и пилешко
• Риби и морски дарове
• Обезсолени маслини и обезсолени ядки
С други думи може да консумирате цялата гама от животински храни. Също така са позволени, в ограничени количества, разбира се, зехтинът и авокадото. Що се касае до течностите, е задължителна консумацията на 1,5-2 литра вода дневно, като са позволени, при всички случаи без добавяне на захар, напитки на билкова основа и прясно изцедени плодови сокове.
С какво са се хранели нашите предци? За да разберете, вземете молив и лист и задраскайте от списъка с храни и менюто си следните неща: въглехидратите, зеленчуците, богати на целулоза (нишесте), фъстъците, варивата, соята, ориза, тестените изделия, захарта, солта, млечните продукти, алкохолa, сладките, безалкохолните напитки, пакетираните сокове, мазните и обработени меса, сосовете и всички видове зърнени храни.

Може ли палеодиетата да помогне за отслабване?
Диетата на пещерния човек, освен, че е по-близо до биологията на човека, има свойството и да помага за отслабване. Както е при диетите на Аткинс и на Дюкан, палеодиетата не включва продуктите на съвременната хранително- вкусова промишленост, които се основават на преработените въглехидрати, захарта и т.нар. транс-мазнини. Т.е., когато една диета просто забранява захарта и брашното, това от само себе си е достатъчно да доведе до по-малко калории и загуба на тегло. Диетите с засилен прием на протеини, каквато е и палеодиетата, не ограничават количеството храна, а само забраняват употребата на преработени храни. Когато човек избягва преработените храни, без да иска приема по-малко калории, даже и диетата да му позволява да яде колкото иска.
В наскоро проведено проучване[1], изследователите потърсиха 14 доброволци да следват палеодиета, състояща се от немазно месо, зеленчуци, къпини и орехи, без никакво ограничение в количеството. Експериментът показа, че доброволците са отслабнали средно с около 2,5 килограма за три седмици. Същевременно, кръвното им налягане е спаднало с 3 единици. На какво се дължи това? На факта, че като са избягвали преработените храни, са намалили приема на калории с около 36%, както обяснява водещият автор на проучването Пер Вандел.

И сега… пещерното меню!
Закуска: Омлет с гъби, броколи и пуешко.
Междинна закуска: Порция плодове (изсушени или не) или едно варено яйце, или обезсолени ядки.
Обяд: Салата с печено пиле или пуйка, домати, маруля, чушки с дресинг от зехтин и лимон. Като алтернатива може да приготвите на пара или печена, или варена която и да е богата на протеини храна предпочитате, без кожа и мазнини – напр. телешко, пилешко, пуешко, риба, морски дарове, свинско и т.н. Добавете подправки, зехтин и лимон.
Следобедна закуска: Купа с ягоди или орехи или едно твърдо сварено яйце.
Вечеря: Печено пиле със сладки картофи или телешко варено с богата салата или една пъстърва със задушени зеленчуци. Една салата със сьомга и твърди сухари.

Положителните страни на палеодиетата
1.  Става въпрос за единствената диета, която не е измислена от специалисти, а на базата на това, с какво са се хранели нашите далечни предци ловците-събирачи, и към които нашата човешка природа е пригодена.
2. Това е диета, основаваща се на протеините, които предлагат насищане, без да ни товарят с много калории.
3. Правени са проучвания[2], които свързват начина на хранене на пещерните хора с намалянето на кръвното налягане и подобряване на нивата на мазнините в кръвта.
4. Пълна забрана за консумация на преработени храни и преработените въглехидрати.
5. Намаляване на консумацията на храни, богати на захар и сол, като например преработените храни, при които захарта и солта са скрити и в големи количества.
6. Намаляване на риска от появата на сърдечно-съдови заболявания, диабет и висок холестерол.
7. Спомага за загубата на тегло, подобрява физическото състояние, като при наличие на акне се наблюдава видимо подобрение, дори премахването му. В последните години учените са концентрирали своето внимание върху неразривната връзка между акнето и начина на хранене, като са стигнали до извода, че западният начин на хранене, богат на храни с висок гликемичен индекс, увеличава нивата на инсулин в кръвта, причинявайки акне. В противовес на това, палеодиетата съдържа умерено количество въглехидрати с нисък гликемичен индекс. По този начин не се предизвиква увеличение на производството на инсулин, като така се намалява производството на андрогени, които от своя страна увеличават себума и предизвикват появата на акне.

За още вкусни рецепти, посетете следните сайтове:
www.civilizedcavemancooking.com
www.nomnompaleo.com
www.slimpalate.com

Източници: 1. Osterdahl M1, Kocturk T, Koochek A, Wändell PE., «Effects of a short-term intervention with a paleolithic diet in healthy volunteers», Eur J Clin Nutr. 2008 May;62(5):682-5. Epub 2007 May 16. 2. Frassetto LA, Schloetter M, Mietus-Synder M, Morris RC Jr, Sebastian A., «Metabolic and physiologic improvements from consuming a paleolithic, hunter-gatherer type diet», Eur J Clin Nutr. 2009 Aug;63(8):947-55. doi: 10.1038/ejcn.2009.4. Epub 2009 Feb 11.