Фитнес

Show_zumba
Фитнес

Yoga - Пилатес - Zumba : Тренирайте,…забавлявайки се!

ВИВЕТА ЛАЙНИОТИ

Преди години, когато чуехме за йога и пилатес, се питахме на какъв език ни говорят. Днес, въпреки че знаем, че става дума за алтернативни методи за спорт и съсредоточаване, една нова дума се прибавя в ежедневния ни речник… Zumba! И наистина, какъв е приносът на йогата в живота ни? Защо мнозина предпочитат метода пилатес? Как и защо Zumba превръща спортната зала в един… див купон? Ето защо ще Ви представим всички тези занимания, а на Вас оставяме да прецените кое от тях Ви пасва най-добре!

Много нови форми на гимнастика се появяват в живота ни, като целта им не само да постигнем едно добре оформено и здраво тяло, но и да дадем нови сили на душата. Напрегнатото и еднообразно ежедневие, бързите темпове на живот и замърсяването на околната среда влияят зле на психиката ни. Спортът ни позволява да ги неутрализираме, а и носи множество ползи за тялото ни. Освен вече популярните методи като аеробиката, уредите и щангите, йога, пилатес и Zumba печелят все повече територия, предлагайки ни не само психическа и физическа разтуха, но и страхотно удоволствие!

Но нека видим за какво става дума по-подробно.

Йогата и терапевтичните й свойства

Йогата произхожда от древна Индия. Етимологията на думата е от думата „yug”, която на санскрит означава „съюз”, съюзяване на мозъка с тялото. Висшата цел на един йоги (мъж) или на една йогини (жена) е душевната релаксация и постигането на вътрешен баланс. Йогата е ефикасен метод за справяне със стреса и напрежението, който Ви позволява да увеличите силата и гъвкавостта си и да контролирате чувството за тревожност. Освен това, йогата подобрява храносмилателните процеси и кръвообращението.

 

Видовете йога

Вярно е, че откакто йогата се разпространява по света, се развива много и днес срещаме различни видове като Hatha, Bikram, Anusara, Asthanga, Vinyasa, Nidra и Iyengar. Най-разпространени са Hatha и Ashtanga Yoga.

Hatha Yoga е практика предимно за начинаещи, защото се състои най-вече от основни упражнения (asanas), които не изискват специална техника и помагат за постепенното придобиване на умения и за развитие на изискуемата гъвкавост.

Bikram Yoga е предназначена за вече спортуващи хора, както и за такива, които издържат на високи температури, защото се практикува в специално оборудвани зали с температура от 40 С. Състои се от серия от 26 asanas, които, заради високата температура, повишават еластичността на мускулите. Не се препоръчва на лица с микроциркулационни проблеми (разширени вени, тромбофлебити), бременни жени, хора с хипертония и др.

Anusara Yoga е доста разпространена по западното и източното крайбрежие на САЩ. Представлява една от най-новите и най-комплексните вариации на йога. Включва всички основни asanas, като, освен това, акцентира върху силуета, върху дишането от ларинкса (ujjay) и върху влиянието на упражненията върху вътрешните органи на тялото, предлагайки един холистичен подход към тренирането на тялото и баланса на съзнанието.

Ashtanga Yoga представлява сериозно предизвикателство, тъй като за нея е характерно най-малко наблягане на asanas, в нея се редуват най-много упражнения, но едновременно с това се отдава голямо значение на синхронизираното, дълбоко гърлено дишане (ujjay). От тази разновидност произхожда и известната на всички ни Power Yoga. Препоръчва се на хора в добро физическо състояние и на такива, които искат да постигнат по-голяма гъвкавост, сила и чисто съзнание.

Vinyasa Yoga е доста активна, включва динамични упражнения и кратки редувания. Подходяща е за онези, които харесват динамичните спортове и стегнатите тела.

Nidra Yoga е по-съзерцателна и изисква силната концентрация на един опитен йога. Обикновено спортуващите са легнали в уединено място за медитация, като уроците могат да се проведат след динамично упражнение за йога, докато трениращият не се убеди директно в силата на концентрацията, в намаляването на стреса, та дори и на кръвното налягане.

Накрая, Iyengar Yoga е наречена на Iyengar, който се вдъхновил да създаде своя школа, заради собствените си трудности при изпълнението на някои особено трудни asanas. В тази вариация на йога се използват много помощни средства, заради което е подходяща за лица с намалена гъвкавост.

 

Методът пилатес и усещането, което той дава

Този метод е създаден в началото на ХХ в. в Америка от Joseph H. Пилатес с намерението да представлява комплексен тип гимнастика. След като спечелва много верни последователи методът пилатес бързо достига и Гърция.

Пилатес е наречен също и „Йогата на Запада”, защото по определение е един „енергичен метод за активно спортуване чрез релаксация”. Основен принцип и теоретична база на метода е контрол и стабилност на центъра на тялото, т.е. корема. Състои се основно от изометрични упражнения и упражнения с тежестта на тялото. Ще намерите и зали, където има специални легла пилатес или пейчици, които разширяват обхвата на упражненията на пилатес, успявайки да тренират и най-малкия и „забравен” мускул на тялото. При практикуването на пилатес e важна правилната стойка на тялото на трениращия и постоянно наблюдение по време на упражнението, тъй като една от целите на гимнастиката е да засили мускулите, поддържащи гръбначния стълб. Методът пилатес е подходящ за всички. Всеки може да го практикува, тъй като той отговаря на нуждите на всички – от хората, които прекарват много часове седнали, до спортистите. Някога самият му създател J. H. Пилатес го характеризира като метод „спокоен като за бременни, безопасен като за старци, динамичен като за спортисти и танцьори”.

 

Zumba или време е за…танци!

Феновете на танците и по-специално на латиното, ще останат очаровани след първия урок по Zumba. Трябва само спортната зала да се преобрази така, че да напомня за Куба и готово - партито може да започне! Само не се смейте... Освен че предлага страхотно забавление, Zumba е сериозен спорт, който тренира цялото тяло и помага за изгарянето на до …1.000 калории на час – пропорционално на теглото на Вашето тяло! Откъде се появява Zumba и защо изведнъж се сдобива с милиони отдадени почитатели по целия свят? От юли 2009 г. Zumba се преподава на 110.000 места в повече от 125 страни, променяйки живота на милиони фенове в световен мащаб.

Всичко започва в Колумбия от една… грешка на световно известния гимнастик Beto Perez в средата на 90-те. Perez отива на урок и осъзнава, че е забравил музиката за аеробика. Тъй като нямал време да се върне вкъщи за подходяща музика, той използвал касетите с латино, които слушал в колата си. Под звуците на салса и меренге се наложило да импровизира. Резултатът бил приветстван от учениците му и в този ден се родила …Zumba-та!

На практика става дума за групова програма за аеробни упражнения, която включва латино ритми и лесни танцови движения, съчетани с рутинните стъпки на аеробиката, а резултатът е динамична танцова и фитнес програма. Целта й е да обикнете упражнението, докато се забавлявате под звуците на любимата си музика. Един урок по Zumba трае около час и включва интервални тренировки, в които се редуват бавни и бързи ритми. Елементи на салса, меренге, самба, хип-хоп, ча-ча, фламенго и кючек се вплитат в упражненията като тренират всички мускулни групи, поддържайки тялото в постоянна готовност. Мнозина казват, че в края на урока се чувстват толкова превъзбудени, че не могат да дочакат следващия. Други пък споменават, че „лудите” ритми на Zumba са оправили настроението им и са прогонили унинието.