Психология

Show_teleia_ola_prepei_na_einai_teleia_app
Психология

Перфектно. Всичко трябва да е перфектно…

от Нектария Каракоста

Имате ли усещането, че каквото и да правите не е достатъчно добро? Отлагате ли постоянно предаването на проектите си, опитвайки се до последния момент да ги подобрите? Чувствате ли, че трябва да давате повече от 100% в това, което правите, защото в противен случай ще се провалите?

 

Въпреки че теоретично перфекционизмът е един отличителните белези на успелите хора, когато стигне до прекомерност, е в състояние да навреди на душевното спокойствие и да изгони щастието от живота Ви. Защо? Защото перфекционистът много често е пленник на редица саморазрушителни мисли и поведения, които целят постигането на особено високи и нереалистични цели.

Световната наука потвърждава, че перфекционизмът не винаги означава успех, тъй като е доказано, че хората, поставящи си реалистични цели, са по-успешни в сравнение с тези, които имат изисквания, надвишаващи личните им възможности. Перфекционизмът инцидентно може да действа мотивиращо като води човека до постигане на целите му, но дългосрочно се доказва, че има унищожително въздействие, защото постепенно води към понижаване функционалността на индивида, до статичност и може да причини дори психични заболявания.

 

ПРИЧИНИ

Причините за натрапливостта на възрастните изглежда се кореният в детството им. Натрапливите хора или перфекционистите са научени, от момента, в който са започнали да се развиват ролите на всеки човек в семейството, с цел на получават възхищение и приемане от другите, което те обясняват като резултат от отличните си постижения. С това да са съвършени перфекционистите смятат, че предпазват себе си от критика, отхвърляне и неодобрение.

Едно натрапливо дете най-вероятно има натраплив родител и просто следва родителския модел. Освен това зад перфекционизма може да се крие проблемна връзка с родителите, т.е. това да е опит на детето да се хареса.

В развитието на перфекционизма важна роля може да играе и околната среда извън дома като например натрапливи приятели, които са в конкуренция в детето, както един учител-перфекционист, който не приема нищо друго освен „отличен”, критикувайки рязко грешките на своя ученик.

Дори и характерът на индивида играе роля: ниската самооценка може да е причина за този феномен. Лицата, изживели дискриминация в ранна възраст, имат чувството за неадекватност, която се проявява в нуждата да покажат себе си чрез делата и своите успехи.  Те искат да убедят колкото себе си, толкова и другите за своята стойност.

Накрая, жените са по-често натрапливи, отколкото мъжете. Едно изследване на американски психолози от Университета Оберн в Алабама достига до извода, че жените в по-голям процент от мъжете чувстват, че не удовлетворяват изискванията, които сами са си поставили, относно семейството и професията си. Перфекционистът се опитва да достигне съвършенството, смятайки, че щом го реализира, ще се почувства по-добре. В действителност обаче поставя летвата все по-високо, заради което никога не усеща удовлетворение.  Така натрапливостта увеличава нивата на стрес и недоволство всеки ден. Перфекционистите са освен това много строги със себе си, непрекъснато недоволни от своята работа и приноса на другите. Смятат за неуспех постигането на нещо, което не е дотам съвършено.

 

ПОРОЧНИЯТ КРЪГ

Перфекционизмът е един от елементите на характера, които се смятат за рискови фактори относно появата на хранителни разстройства, защото има пряка връзка с тревожността и депресията.

Натрапливите си поставят непостижими, нереалистични цели. Силният им страх от неуспех в комбинация с особено трудните за постигане цели, които си поставят, водят понякога до провал, който ги „поставя на колене”. За неуспех те смятат всяко отклонение от точната им крайна цел.

Човек по този начин влиза в един порочен кръг на намалената ефективност и суровата самокритичност, в резултат на което се понижава и самочувствието му. Страхувайки се от критиката и отхвърлянето на другите, перфекционистите се изолират и изпитват затруднения в общуването си.

Освен това, понеже перфекционистите често смятат, че са разочаровали другите, особено ако не са успели да постигнат целите си, чувстват повече срам и вина от останалите.

Ниската самооценка и чувството за неуспех у натрапливите в напреднала възраст може да доведе до злоупотреба с алкохол, наркотици и други опасни и вредни за здравето вещества. От друга страна, перфекционистите могат да се пристрастят към хазарта и други поведения, свързани с поемане на риск.

 

ВИДОВЕ ПЕРФЕКЦИОНИЗЪМ

Три са видовете перфекционисти:

 

1) Такива, които се стремят към собственото си съвършенство, поставяйки си високи цели. Тези личности обикновено стигат до симптоматиката на депресията и хранителните разстройства (напр. неврогенна анорексия);

2)  Хора, които търсят съвършенството в другите, в резултат на което се усещат неудовлетворени в социалните си контакти, особено в сексуалните, като изразяват често емоциите си чрез силен гняв, и;

3)  Перфекционисти, които вярват, че другите очакват съвършенство от тях, заради което са подложени на прекомерен стрес, депресия и симптоми на хранителни разстройства.

 

 

БОРБА С ПЕРФЕКЦИОНИЗМА

  • Насочете се към корените на проблема. Научете какво Ви тревожи. За да се справите с една натраплива идея, ще трябва първо да разберете защо се е появила у Вас.
  • Поставете си реалистични и ефективни цели съобразно възможностите и интересите Ви. Целите трябва да са последователни, а повишаването на трудността им да е постепенно.
  • Станете по-гъвкави спрямо изискванията си. Приемете и по-скромната си ефективност.
  • Съсредоточете интереса си върху процеса и оценете степента си на успеваемост, сравнявайки ги с удовлетворението, което сте получили по време на целия процес.
  • Престанете да възприемате грешките за катастрофа. Една грешка (напр. в доклада Ви) не може да заличи една успешна насока. Допускането на грешка може да има и положителен ефект, ако придобиете нови умения.
  • Избягвайте мотото „всичко или нищо”. Подредете по важност целите си и се съсредоточете усилията си върху онези дейности, които са най-важни за Вас.
  • Наградете се за своя успех, дори ако постигнатият резултат не е „перфектен”.
  • Унищожете негативните мисли, които потискат самочувствието Ви и затвърждават вредните навици.
  • Не подценявайте и не отхвърляйте някого, заради един негов неуспех и, разбира се, не го правете спрямо себе си.
  • Осъзнайте, че в живота съществуват грешки, неуспехи и несъвършенства.