Хранене

Show_grippi_90158395
Хранене

ΓΡИП: Защитете се,…ядейки

Нектария Каракоста

Мога ли да се предпазя от грип без лекарства и ваксини? Това е въпрос, който занимава малки и големи… Някои специалисти смятат, че е възможно и съветват онези, които наистина искат да се спасят от грипа, разкривайки им тайната… чрез храненето, но и посредством подходящите хранителни добавки.

Понеже съществува принципът „да се предпазва е по-добре, отколкото да се лекува”, е хубаво да подсилим по подходящ начин организма си преди да станем жертва на …атаката на някой вирус. Според клиничния диетолог и специалист по здравословно хранене г-н Йоанис Супиос няма по-добър начин за превенция, отколкото чрез храната.

„Бронята” ни срещу грипа не е изработена от стомана, а от плодове и зеленчуци с ярки цветове, растителни масла, ядки, чесън и диетично месо.

„Витамин С, цинкът, антиоксидантите, витамин Е, фолиевата киселина и селенът могат да ни превентират срещу грипа и настинките” – казва г-н Супиос.

 

► Витамин C

се открива в ягодите, мандарините, чушките, лимоните, кивито, портокалите и розовия грейпфрут. „Научните изследвания свързват високите дози витамин С с профилактиката срещу различни болести на дихателната система и други инфекции в организма. Те доказват и че въпросният витамин активира имунната ни система” – твърди експертът. Адекватният прием на витамин С доказано засилва образуването на вещества като цитокините и интерлевкинът, които притежават свойството да неутрализират патогенните микроорганизми, навлизащи в тялото” – обяснява г-н Супиос, уточнявайки, че „пушачите имат повишена нужда от витамин С.”

 

► Цинкът

е много важен за доброто функциониране на имунната система, защото стимулира образуването на нови клетки, които укрепват защитата на организма. Среща се в рибите, яйцата, месото, морските дарове и пилешкото.

► Антиоксиданти

„Човек, който приема храни, богати на антиоксиданти, е по-малко податлив на инфекции и други заболявания” – подчертава г-н Супиос. Богати на антиоксиданти са зеленчуците и плодовете с ярки цветове като портокалите, морковите, спанакът, броколите, лукът, доматите, гроздето, кивито, нарът, ядките, зеленият чай, тахънът, зехтинът и сусаменото масло.

 

► Витамин Ε

се среща предимно в зехтина, бадемите, лешниците, орехите, авокадото и др. Става дума за силен антиоксидант, който защитава организма ни от действието на свободните радикали, атакуващи клетките и отслабващи имунната система.

 

► Фолиева киселина

„Участва в много взаимодействия в организма, сред които трябва да се спомене доброто функциониране на имунната система. Открива се в портокалите, броколите, спанака и бирената мая” – твърди г-н Супиос.

 

► Селенът

е вещество, което укрепва защитните механизми на организма. Съдържа се в морските дарове, но и в зърнените храни.

 

► Витамин Α

„Действа подсилващо на организма и неговото защита” – казва експертът. Среща се в достатъчни количества в тиквите, сладките картофи и морковите.

 

► Желязото

пренася кислород до всички клетки на организма. При липсата на кислород не могат да се осъществяват пълноценно метаболитните процеси в организма. Така и имунната система на функционира правилно, заради което организмът става податлив на инфекции.

 

► Витамин D

Едно ново проучване на Университета в Колорадо стига до извода, че лицата с ниско ниво на витамин D в кръвта е много по-вероятно да настинат в сравнение с тези, които имат по-високо съдържание на този витамин. Мнозина вярват, че с едно добро и балансирано хранене могат да си осигурят количествата витамин D, от които се нуждаят. Ситуацията обаче е съвсем различна. Трудно е да си набавите нужния витамин D през зимата, дори ако ядете големи количества риба, яйца, масло или маргарин. Хранителните добавки са един от малкото начини да постигнете имунната защита на витамин D през зимните месеци, когато слънцето не достига.

 

► Прогонете грипа…

✔ Като миете ръцете си. Грижливото миене на ръцете със сапун и обилна вода е най-ефикасното оръжие срещу грипа! ✔ Като избягвате мазнините. Забравете за хамбургерите и пържените картофки. Г-н Супиос казва „направено е изследване върху мишки в Швеция, което показва, че живите организми, които консумират храна с повече мазнини, имат по-отслабена имунна система. Сравнението е извършено между група мишки, които са хранени с храна с ниско съдържание на мазнини (не повече от 10% от общия брой калории) и друга група мишки, чиято храна е съдържала 60% мазнини в общото количество калории. Установило се, че мишките от последната група не само пълнеели повече, а и че били по-податливи на инфекции. ✔ Като пиете алкохол с мярка. „Според едно проучване, когато се пие повече алкохол, т.е. по 3-4 питиета на ден, ставаме по-уязвими на вируси и други инфекции” – алармира г-н Супиос. ✔ Като отлагаме диетата. По думите на специалиста хората, следващи хранителен режим с по-малко от 1.200 калории на ден, с цел да свалят повече килограми за по-кратко време, рискуват да станат жертва на вируси или инфекции. „Запазването на едно идеално телесно тегло е ключът към доброто функциониране на имунната система” – твърди г-н Супиос, напомняйки, че са еднакви резултатите при нискокалоричните диети и при затлъстяването: „Научно е доказано, че както прекомерното ограничение на калориите, така и респективно затлъстяването намаляват способността на имунната система да се справя с вирусите и инфекциите.”

 

► Здравословно хранене

За да можем да се спасим от грипа, г-н Супиос предлага храненето ни да включва: ✔ 4 порции плодове дневно ✔ салата заедно с основното ядене ✔ месо без тлъстини и дроб, съдържащи достатъчно витамини и желязо ✔ пълнозърнести храни ✔ 2 шепи ядки на ден ✔ много вода. Организмът се състои от 60-70% вода. Колкото повече намалява този процент, толкова се затруднява неговото функциониране. С адекватното поемане на вода организмът подобрява функциите си, т.е. се подобрява и неговата защита.

 

who is who

Йоанис М. Супиос е диетолог – специалист по хранителен режим. Роден е в Солун през 1977 г., където следва във Факултета по хранене и диетология към Полувисшия институт на Солун. От 2002 до 2009 г. изпълнява функциите на генерален секретар на Общогръцкото сдружение на диетолозите и технолозите по храненето (ОСДТХ), за периода 2009-2001 г. е заместник председател на Съюза на диетолозите и специалистите по хранителен режим на Гърция (СДСХРГ), а от 2009 г. е зам. председател на Института за изследване на храненето (ИИХ). Член е на Гръцкото медицинско дружество по затлъстяване, на Гръцката фондация по гастроентерология и хранене и научен консултант на информационния сайт за хранене и здраве www.medidiatrofi.gr. От 2003 г. е нещатен научен сътрудник към групата за изкуствени бъбреци към болницата в Филиатес, област Теспротия. Участвал е със свои дописки във вестници и списания, разпространявани в цяла Гърция, както в предавания по телевизионни канали в националния ефир за осведомяване на обществеността по въпросите на храненето. От 2002 г. функционира негов кабинет по диетология в гр. Игуменица, а от 2008 г. работи в гр. Янина.

тел. 2665026419 / 2651033984 / 6936838705

medidiatrofi@gmail.com

 

1. Shah SA, et al., Evaluation of echinacea for the prevention and treatment of the common cold: a meta-analysis, Lancet Infect Dis. 2007 Jul;7(7):473-80.2.Ginde AA, Mansbach JM, Camargo CA (February 2009). "Association between serum 25-hydroxyvitamin D level and upper respiratory tract infection in the Third National Health and Nutrition Examination Survey". Arch. Intern. Med. 169 (4): 384–90.

  • Свързани въпроси