Фитнес

Show_%ce%a0%ce%b5%cf%81%ce%b9%cf%84%cf%84%cf%8c-%ce%bb%ce%af%cf%80%ce%bf%cf%82
Фитнес

Как да изгорим излишните мазнини

Малко или много всички знаем тайната на отслабването, но също така и тайната на.... неуспешните ни опити храбро да приемем как изглеждаме по бански на плажа. Диетологът Сотирис Даргинис отговаря на въпросите ни, свързани със загубата на тегло в съчетание с изгарянето на мазнините, което е фактор номер едно за успешна диета, по-добро здравословно състояние и телесно здраве.

 

Мазнините са основния вид запас на енергия. Прекомерното приемане на мазнини, обаче, предизвиква концентрация на мастна тъкан в различни части на тялото. Както отбелязва специалистът диетолог г-н Даргинис „мазнината в човешкото тяло служи не само като склад за енергия за организма, но и като „изолация”, тъй като предпазва от удари и помага за запазването на телесната температура.  При развитието на човек, през детската и юношеската възраст, излишъкът от енергия, който се натрупва в организма, води до увеличаване на броя мастни клетки и може да причини т.нар. от специалистите хиперпластичен тип наднормено тегло. Точно обратното се случва при възрастните хора – при приема на повече енергия от храната, съществуващите мастни клетки увеличават размера си. Така възрастния, който през детските и юношеските си години е натрупал излишни мазнини още повече се затруднява да ги премахне.”

Защо обаче и как се натрупват мазнините в нашето тяло? Отговорът на този въпрос, както се случва обикновено, е изключително прост: защото ядем повече, отколкото ни е необходимо! Когато даваме на организма повече енергия отколкото се нуждае, той я складира под формата на мазнини. Енергийното съдържание на храната, т.е. количеството енергия, която храната дава на тялото ни при процеса на храносмилане, се измерва в калории. Когато калориите, които приемаме, са повече от тези, които усвояваме, организмът складира излишъка под формата на мазнини. Като резултат се увеличава както тегло ни, така и размерът на нашето тяло.

Как да се отървем от излишните мазнини?

Решението, според специалиста, е комбинацията на правилно хранене и упражнения. „Важно е да разберем, че трябва да накараме организма да изгаря енергията, складирана за бъдеща употреба. Един килограм чисти мазнини се равняват на около 9000 калории. Естествено в организма мазнините не са чисти и затова, за да изгубим един килограм мазнини, трябва да изгорим около 7500 калории. Това може да се постигне по два начина. Или ежедневно да приемаме по-малко калории от необходимото, или да тренираме организма си чрез упражнения да изгаря повече енергия. Разбира се, както е логично, най-доброто решение е съчетание и на двете.” – обяснява г-н Дарганис и допълва: „Загубата на тегло изисква балансирано хранене и тренировки. Не трябва да притискаме организма до крайна степен. Това се отнася особено за диетите. За съжаление много хора смятат, че ако намалят приема на енергия до минимум, ще успеят за кратко време да загубят тегло и мазнини. При една диета с малко калории и небалансирана на хранителни вещества, най-голяма част от килограмите, които ще изгубим, ще са от мускулна маса и вода, но съвсем малко мазнини. Като губим мускулна маса, изгаряме по-малко калории и отслабваме по-трудно. Метаболизмът се забавя с до 45% и се нарушава. Следователно, за да можем да изгубим още килограми или за да запазим новото тегло, ще трябва да намалим още повече приема на калории, което, както знаем, не е правилно. Не съществуват магически решения и експресни диети с впечатляващи резултати, затова трябва да сме изключително внимателни.”

 

Продуктите за изгаряне на мазнини – съюзници в борбата с наднорменото тегло

Чудеса може и да не стават, съществуват обаче продукти, които подпомагат опитите ни да премахнем излишните мазнини и да придобием фигурата, за която винаги сме мечтали. Ако следваме една балансирана програма на хранене и тренираме редовно, един такъв продукт ще подейства подпомагащо в опитите ни за запазване или загуба на тегло. Ако пък такава добавка се приема без правилно хранене и упражнения, е много вероятно да не се постигнат очакваните резултати. Кои са обаче тези продукти и как действат?

 

Термогенни хранителни добавки

Термогенните хранителни добавки увеличават по различни начини телесната температура, като по този начин помагат за увеличаване на метаболизма и изгарянето на калориите под формата на топлина. В зависимост от продукта, термогенните хранителни добавки могат да съдържат една активна съставка или съчетание от няколко: зелено кафе, екстракт от чай,  лют червен пипер, метионин, холин и инозитол, които действат подпомагащо за изгарянето на мазнините. Съставът на тези хранителни добавки често се допълва с хром, спомагащ за регулирането на естествените нива на глюкозата в кръвта, и с черен пипер, който увеличава изгарянето на калории в организма. На пазара могат да се намерят и множество продукти, които съдържат термогенни съставки.

 

Липотропни хранителни добавки

Липотропните хранителни добавки активизират ензимите, участващи в липолизата и най-общо подпомагат преработката на мазнините и най-вече отделянето им от черния дроб. Най-разпространените днес липотропни вещества са карнитин, лецитинът, холинът, инозитолът и L- метионинът. Липотропните вещества се смятат за безопасни и ефективни, в рамките на препоръчаната дозировка. Холинът и инозитолът са считат за фактори, които преместват мазнините в тялото и едновременно с това намалят равнищата на лошия холестерол. Не са витамини, но често се причисляват към групата витамини Б комплекс. Лецитинът изгаря мазнините, т.е. разгражда ги на малки частици, които по-лесно се пренасят от кръвта. Метионинът представлява аминокиселина, участваща в окисляването на мазнините, с цел производството на енергия. Заедно с холина и инозитола са основен фактор за изгарянето на мазнините, особено в съчетание с физически упражнения.

 

Инхибитори на абсорбцията

Разделят се на инхибитори на абсорбцията на мазнините от храната (фет блокърс) и на въглехидратите (карб блокърс), като има продукти, съдържащи и двата вида инхибитори. Действието на съчетанието на повече инхибитори е локално в стомашно-чревния тракт. Приемат се малко преди или по време на хранене с храни, съдържащи мазнини или нишестени въглехидрати и избирателно се свързват с част от тези хранителни съставки, предотвратявайки тяхното усвояване. Така се намалява цялостното приемане на калории. Неусвоимите фибри се свързват с мазнините от храната в количество надвишаващо пет пъти теглото им и заедно с тях се изхвърлят от организма през червата, без да влязат в кръвообращението. Някои видове растителни фибри, като например хидролимонената киселина, забавят усвояването на въглехидратите и намаляват превръщането им в мазнини, като същевременно благоприятстват понижаването на чувството за глад и имат лек лаксативен ефект. Хидролимонената киселина същото така има термогенен ефект и намалява апетита. Хромът пък подпомага действието на инсулина и е необходим за основната преработка на глюкозата и за контрола на нивата на мазнини в кръвта, като се смята за полезен и за преработката на мазнините.

 

Конюгирана линолова киселина

Конюгираната линолова киселина (Conjugated Linoleic Acid, CLA) е естествено вещество, което съгласно последните изследвания, може да изиграе важна роля в борбата с наднорменото тегло. Принадлежи към категорията хранителни съставки, наречена мастни киселини, и бихме казали, че е една от т.нар. „добри” мастни киселини, както напр. омега-3 мастните киселини, от които организмът ни силно се нуждае. Изледвания показват, че  CLA може да намали равнището на телесните мазнини и да увеличи това на немастната тъкан.

 

Кой кой е

 

Специалистът диетолог Сотирис Даргинис е завършил специалност Хранене и диетология на Висшия технологичен институт-Солун през 2000 г. Заедно с колеги защитава дипломна работа на тема „Влияние на психологически фактори при избора и планирането на диета за възрастни”. Работил е като диетолог в големи центрове за отслабване и в център за производство на здравословни храни в Солун. През 2011 г. завършва магистърска програма и получава специалност Хранително и психологическо лечение на хранителни разстройства и наднормено тегло (Master Practitioner in Eating Disorders & Obesity) от Центъра за обучение и лечение на хранителни разстройства, по програма на Националния център за хранителни разтройства на Великобритания. Член е на Гръцкото дружество по проблемите на наднорменото тегло.  Участва в семинари и конференции на тема хранене, също така като гост на различни телевизионни предавания. От 2005 г. има свой диетологичен кабинет.

 

ул. „Егнатия” 90, Солун и Епаноми, Тел./факс: 2310240607

e-mail: darginis@yahoo.gr