Хранене

Show_%ce%99%cf%87%ce%b8%cf%85%ce%ad%ce%bb%ce%b1%ce%b9%ce%b1_%ce%9f_%cf%86%cf%8d%ce%bb%ce%b1%ce%ba%ce%b1%cf%82_%ce%ac%ce%b3%ce%b3%ce%b5%ce%bb%ce%bf%cf%82_%cf%84%ce%b7%cf%82_%ce%ba%ce%b1%cf%81%ce%b4%ce%b9%ce%ac%cf%82
Хранене

Рибените масла: „Ангелът хранител” на сърцето

от Лидия Папаевангелу

Благотворните свойства на рибените масла са известни от много отдавна. Пословични са реакциите на многобройни деца в миналото, когато родителите им ги караха да взимат всекидневно малко количество рибено масло от черен дроб на треска. Това беше гъстата течност с неприятен мирис, която се използваше да допълни необходимите витамини и други хранителни вещества, които липсваха от диетата на децата. Кардиологът Голфо Савопулу ни развежда сред тайните, които имат помежду си сърцето и мастните киселини.

 

 

Постепенно достъпът до плодове, зеленчуци, риби и месо стана по-лесен, храненето се подобри успоредно с жизнения стандарт на хората. Въпреки това рибените масла продължават да играят много важна роля в живота ни, не само за да покрият недостига ни от хранителни съставки, но и като средство за профилактика и като съюзник на доброто здраве на сърцето и по-общо на организма.

„Когато говорим за рибени масла, всъщност имаме предвид омега-3 мастните киселини, които се съдържат в мазнината на големите риби, но омега-3 мазнини можем да намерим и в някои мекотели. Тези мазнини са необходими на организма”, отбелязва кардиологът г-жа Голфо Савопулу. Изследвания показват, че човешкият организъм не е в състояние да произведе сам тези вещества, следователно необходимо е те да бъдат приемани чрез храната и  - когато това не е възможно - чрез продукти, които ги съдържат. Рибеното масло се произвежда от месото на мазни риби като сьомгата, херингата, скумрията, сардината и пъстървата. То е особено богато на омега-3 мастните киселини EPA (ейкозапентаенова киселина) и DHA (докозахексаенова киселина). Тези мастни киселини се превръщат в тялото в простагландини от клас 3, които имат силни противовъзпалителни свойства. Рибените масла от черен дроб се произвеждат от черния дроб на бели риби като треска и писия и съдържат големи количества витамин A и D.

За източник на омега-3 мастни киселини се смятат и някои зеленчуци, но и някои зърнени храни. Въпреки това обаче алфа-линоленовата киселина (ALA), която се съдържа в тези храни (зелени листни зеленчуци, ленено масло, соево масло и т.н.), не може да се преобразува в EPA, защото липсват определени ензими. Така че дори и диетата ни да е богата на горните храни, вероятно е да развием дефицит на простагландини от клас 3.

Следователно EPA от рибените масла е много важна, защото само с нея е възможно да се образуват лесно простагландини от клас 3.

 

► Ползите за сърцето

Г-жа Савопулу обяснява, че „рибените масла се използват като допълнително средство за осигуряване на добро здраве на сърцето и за предпазване от сърдечносъдови заболявания. Доказано е, че рибените масла носят съществени ползи аз здравето на сърцето, доколкото допринасят за запазването на баланса на мазнините в кръвта, за увеличаването на добрия холестерол HDL, за намаляването на нивата на хомоцистеина, за понижаването на високото кръвно налягане и за намаляването на коагулацията и вискозитета на кръвта, както и за намаляването на аритмиите”.

По-специално, „най-добре доказаното действие на омега-3 мастните киселини се отнася до защитата на сърцето и на съдовете. Въздействието им за предпазването от коронарна болест (инфаркт, стенокардия) е многостранно. Омега-3 мастните киселини намаляват триглицеридите и кръвното налягане, спомагат за стабилизирането на артериосклерозата, предотвратяват образуването на тромби и намаляват сърдечните аритмии.  Голям брой научни изследвания са доказали категорично, че колкото по-голяма е консумацията на омега-3 мастни киселини EPA и DHA, толкова по-малък е рискът от коронарна болест. Също така трябва да се отбележи, че рибените масла помагат съществено за превенцията на повторни сърдечносъдови инциденти. Т.е. ако някой вече е прекарал инфаркт, с приема на добавки с омега-3 мастни киселини той намалява риска от нов сърдечносъдов епизод”, обяснява г-жа Савопулу.

 

► Безопасна дозировка

В науката е прието и доказано, че рибените масла за напълно безопасни, доколкото в действителност представляват необходими хранителни съставки за човешкия организъм. „Добавките, които съдържат омега-3 мазнини, са подходящи за малки и големи.  Те са вещества, които се съдържат или по-точно – трябва непременно да се съдържат в нашата диета, затова и няма възрастови ограничения за приема или добавянето им чрез различни продукти. Все пак обаче хората не трябва да забравят, че при всички случаи трябва да следват едно балансирано хранене и главно един средиземноморски модел на диета, която е богата на всички онези необходими съставки и елементи, които допринасят за доброто здраве на организма”, подчертава г-жа Савопулу.

„При всички случаи обаче пациентът би трябвало да се посъветва с лекаря си, преди да приема даден продукт. Когато става въпрос за пациенти със сърдечносъдови проблеми, лекарят е този, който ще определи дозировката, вероятно в комбинация с някоя лекарствена терапия, която пациентът вече следва”, допълва специалистът.

 

► Как помагат на сърдечносъдовата система?

  • Омега-3 мастните киселини са важен начин за намаляване на триглицеридите.
  • Увеличават HDL или т.нар. „добър” холестерол.
  • Предотвратяват струпването на тромбоцити и в резултат намаляват вероятността от образуването на тромби.
  • Намаляват артериалното налягане.
  • Намаляват нивата на хомоцистеина в кръвта.
  • Предотвратяват проявата на опасни аритмии при пациенти с известна коронарна болест, които биха могли да доведат до инфаркт.
  • Намаляват повторната стеноза при хора, които са се подложили на ангиопластика, иначе известна като „балонче”.
  • Осигуряват общо защитно действие срещу артериосклероза, церебрални инциденти, стенокардия и сърдечна недостатъчност.

 

 

Info

Голфо Савопулу

Съвременен кардиологичен център

Пл. „Георгиу” А 30-32, Патра

Тел.: 2610-274.278

Факс: 2610-693.594

Мобилен: 6942.274274